Mattias Tesfaye har nu stillet opfølgende spørgsmål: hvordan kan man hjælpe de elever, der har problemer med talblindhed?

Tesfaye savner minister-engagement i talblindhed

Undervisningsministeren har svaret på et spørgsmål fra Mattias Tesfaye (S) om en længe ventet talblindhedstest, men han er ikke tilfreds og har stillet opfølgende spørgsmål. "Jeg savner engagement og politisk holdning til vigtigt emne", siger han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlem af undervisningsudvalget og erhvervsuddannelsesordfører for Socialdemokraterne Mattias Tesfaye spurgte 20. november ministeren til status på den test for talblindhed, som blev aftalt i forbindelse med folkeskolereformen fra 2013. En status fik han, men det er ikke helt nok, mener han.

Spørgsmål til ministeren: Hvordan går det med talblindhedstesten?

"Jeg er interesseret i en politisk tilkendegivelse - den politiske holdning til et vigtigt problem, som talblindhed er. Jeg havde forventet noget engagement, men undervisningsministeren svarer nærmest bare, at der er noget på vej. Ja, men det har vi jo allerede besluttet", siger Mattias Tesfaye.

 

Umodent forskningsfelt

Undervisningsminister Merete Riisager svarer, at ministeriet i 2014 igangsatte udvikling af en test af talblindhed til elever i 4. klasse samt et vejledningsmateriale. Projektet afsluttes med udgangen af dette år og forventes offentliggjort i begyndelsen af 2019.

"Der er som led i projektet udviklet en testmetode, oplæg til testløsninger og et vejledningsmateriale, men grundet forskningsfeltets umodenhed har det ikke været muligt at tilvejebringe en færdig test, som kan anvendes til at diagnosticere talblindhed på alle skoler", står der i svaret.

"Der foreligger ikke international konsensus om identifikation af talblindhed, og hvordan talblindhed afgrænses i forhold til andre matematikvanskeligheder. Forskningen i talblindhed er øget de seneste år, men omfanget er stadig langt mindre end forskningen i fx ordblindhed. Undervisningsministeriet overvejer på den baggrund, hvordan en målrettet indsats for elever med talblindhed kan tilrettelægges fremadrettet", skriver ministeren i svaret til undervisningsudvalget.

Det er et konsortium bestående af DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon, der står for at udvikle materialet.

"Jeg er godt klar over, at der ikke er så meget forskning på talblindhed som på ordblindhed, men hvad er næste skridt?" spørger Mattias Tesfaye.

"Hvad kan hjælpe de elever, der har problemet, og hvordan kan man styrke lærerne og give dem gode redskaber til at hjælpe eleverne? Her er der brug for nogle, der sætter sig politisk i spidsen for så vigtigt et område som talblindhed - og det burde være undervisningsministeren. I stedet for bare at svare, at her er en foreløbig status", siger Mattias Tesfaye.

Han har nu stillet opfølgende spørgsmål om netop dette til undervisningsministeren.

Læs mere

Læs svaret