En af de største forskelle man kan se på små børns matematikfærdigheder er om de kan tælle eller ej, siger Elin Reikerås

Matematik-vanskeligheder kan opdages tidligt

Børns vanskeligheder i matematik kan i høj grad opdages, allerede når børnene er helt små – ned til to-tre år. Det viser Stavangerprojektet, som blandt andre førsteemanuensis Elin Reikerås står bag. Derfor er det vigtigt at gribe ind så tidligt som muligt, fortalte hun på NorsMa 7 konferencen i sidste uge på DPU.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematik omgiver os i dagligdagen. Når man dækker bord til 4 personer, fortæller at ens bror er 7 år eller skal dele én skovl ud til hvert barn i sandkassen. Eller når man taler om at noget ligger oppe på hylden eller skal ned i skraldespanden.

Ny rapport: Talblindhed er en diagnose på linje med ordblindhed

Men der er meget stor forskel på, hvad to-tre-årige børn kan, når det gælder tal, rumforståelse, former og matematisk sprog. Det viser Stavangerprojektet i Norge, hvor en stor gruppe børn bliver undersøgt fra de er to år og 9 måneder frem til de er omkring 10 år. Projektet handler også om sproglig og motorisk udvikling.

Førsteemanuensis Elin Reikerås fortalte om nogle af resultaterne, da NorsMa 7 konferencen fandt sted på DPU i sidste uge. NorsMa 7 står for Nordic Research Network on Special Needs Education in Mathematics.

Pædagoger i daginstitutioner er også matematiklærere

Stor forskel på 2-årige "Masser af undersøgelser viser, at man kan se matematikvanskeligheder hos børn i børnehaven, men det kan opdages allerede endnu tidligere. Derfor behøver vi mere viden om de små børn", siger Elin Reikerås. Det handler ikke om at terpe skolefag med de 2-årige men om den matematik, der indgår naturligt i deres hverdag.

Hun fortæller om Benjamin, der som seks-årig havde tegnet to tændstikmænd og havde det svært med deres fingre. Han tegnede fire fingre på hver hånd, talte og tegnede så to fingre mere på hver af mændenes hånd. Den ene af mændene havde endda kun et ben. I børnehaven var man bekymret for Benjamins sproglige udvikling men man tænkte ikke på hans matematiske kunnen.

I dag er Benjamin 16 år og har det svært fagligt i skolen. Ifølge Elin Reikerås skulle han have haft hjælp langt tidligere.

Man tal3r da samm3n i mat3matik

Der er meget stor forskel på hvad børn kan som to-årige. Nogle kan langt mere på nogle områder, end man kunne forvente og andre kan langt mindre end forventet, viser projektet.

"En af de største forskelle er på, om de kan tælle", forklarer hun. De matematiske områder som Stavangerprojektet ser på, er at bruge tal, når man taler, at tælle, at kunne tage to ting, når man bliver bedt om det, lave puslespil med tre-fire brikker, tegne en tændstikmand, kopiere simple figurer, sortere efter farve og form. Det handler også om begreber som under, over, oppe og nede, om at kunne se mønstre og vide at hammeren hører til blandt værktøjet, mens dukken hører til i dukkehjørnet.

Tidlig indsats i matematik spreder sig

Omkring en fjerdedel af de børn, der var svagest i de matematiske discipliner som to-årige, er det også som fire-årige, viser undersøgelserne. Men andre flytter sig både den ene og den anden vej.

Det er ikke forskerne, der observerer børnene i Stavanger. Det er deres pædagoger og lærere, der har været på kursus og lært, hvordan de skal observere dem.

Undersøgelsen vil her i 2013 handle om børnene i skolens yngste klasser.

Matematik er et sprog