Debat
Skoler bør udruste elever med redskaber til at håndtere både pres og negative virkninger af perfekthedskulturen, mene Araz Mamedova Chounik, der er lærerstuderende på 4. år.
Foto: Privat
Lærerstuderende: Perfekthedskulturen er et større problem end præstationskulturen
Vi taler meget om pres og præstationer, men et konstant fokus på at være perfekt er en større udfordring for børn og unges trivsel, mener lærerstuderende Araz Mamedova Chounik.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Forleden
overhørte jeg nogle medstuderende diskutere, hvor ærgerlig og uhåndgribelig
præstationskulturen i folkeskolen er. En kultur, der er medvirkende til, at
flere og flere børn og unge døjer med stress, angst og depressioner.
Jeg
medgiver, at karakterræset, diverse test og eksamener fylder i folkeskolen, men
det har det gjort siden den første danske folkeskolelov i 1814. Derfor undrer
jeg mig over, om det i virkeligheden er præstationskulturen, der er selve
årsagen bag overdiagnosticeringer og det store pres?
Jeg tror
nærmere, det handler om perfekthedskulturen. En kultur, der i høj grad er skabt
på de sociale medier, og som i mine øjne præger eleverne i højere grad end
præstationskulturen. Perfekthedskulturen har en daglig påvirkning på alle
elever, der eksponeres for en bred vifte af forventninger og idealer. Derfor
kan folkeskolens karakterer, eksamener og test ikke tages til indtægt for de
seneste års stigende pres.
Eleverne skal nu ikke kun forholde sig til de
udfordringer, der er forbundet med karakterer, eksamener og test. De står også
over for den kontinuerlige strøm af perfekte fremstillinger på de sociale
medier. Det kan resultere i en følelse af konstant sammenligning med det
ideelle, som oftest er overfladisk og i virkeligheden ikke ægte. De unges
konstante sammenligning og eksponering af det bedste og mest vellykkede kan
skabe en følelse af utilstrækkelighed.
Absurd tendens
I en forskningsrapport udarbejdet af Børns Vilkår og TrygFonden kommer det til
udtryk at, 38 procent af pigerne i 9. klasse altid, tit eller en gang imellem
ændrer billeder af sig selv, inden de lægger dem op på sociale medier ved brug
af et redigeringsprogram eller filtre. Det gælder for 14 procent af drengene i
9. klasse. Disse tal bliver bakket op med forklaringer fra eleverne. En af dem lyder således i undersøgelsen:
”En
del af vores verden er jo på en telefon, så det der med, at nogle gange er den
måde, du møder nye mennesker på, det er på din telefon. Så derfor skal du
fremstå bedst og sådan overfor venner og venners venner, så kan det være, de
gerne vil kende dig.”
Man behøver ikke
læse det ovenstående citat flere gange for at tyde, hvor absurd en tendens de
sociale medier har på vores elever, og hvor presset reelt kommer fra.
Mental sundhed i skolen
Der findes ikke
én løsning på den udfordring, som jeg adresserer. Ikke desto mindre er min helt
klare holdning, at vi har rettet vores opmærksomhed i den forkerte retning i
alt for lang tid. Præstationskulturen har længe overskygget perfekthedskulturen,
og som følge heraf, er karakterer, tests og eksamener blevet det sorte får. Den
diskurs skal ændres for at imødekomme det tiltagende pres, som
perfekthedskulturen er i gang med at skabe.
For mange
elever, er det perfekte blevet det nye normale, hvilket netop understreger min
pointe om, at vi er på vej i den forkerte retning. Vi bør blandt andet rette
blikket mod en større mediebevidsthed og mental sundhed. Her kunne skolerne
integrere opmærksomhedsfokuserede elementer i undervisningen, så vi på længere
sigt kan styrke elevernes selvværd og udruste dem med redskaber til at håndtere
både pres og de negative virkninger af perfekthedskulturen.
Deltag i debatten - sendt dit indlæg på 4-600 til debat@folkeskolen.dk.