Debat
"Mere inklusion kan for mange lærere betyde udsigt til flere nedprioriterede elevbehov samt endnu sværere betingelser for at levere undervisning, som lever op til ens egen faglige standard", skriver Jonas Guldbæk.
Foto: Gettyimages.
Debat: Inklusion er fortællingen om begejstrede embedsmænd og resignerede lærere
Inklusionsdagsordenen er tilbage, og lærerens begejstring er til at overse, skriver dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I begyndelsen af
10'erne efterlod den skønne forening af skolereform, lov 409 og inklusionslov mange
lærere modløse. Derfor gik der et slags lettelsens suk gennem mange
lærerværelser, da måltallet for inklusion af 96 procent af eleverne i folkeskolen
omsider blev droppet i 2015.
10 år senere er inklusionsdagsordenen imidlertid tilbage i fuldt flor, og
hvis jeg skal opsummere stemningen blandt de aktive lærere, jeg omgås
med, vil jeg koge det ned til følgende; begejstringen er til at overse.
Et
idealbillede af folkeskolen
På tværs af kommuner præsenteres nye visitationsmodeller og
visioner om en mere inkluderende folkeskole. Aalborg Kommunes udgave ”Sammen om
stærkere fællesskaber” tegner et idealbillede af en folkeskole, som med
fleksible løsninger i nærmiljøet evner at rumme en bredere elevgruppe i
almenskolen.
Projektet, der nu politisk er vedtaget, er med stor overbevisning
blevet præsenteret overalt i skolesystemet, ligesom alle relevante aktører,
herunder de faglige organisationer, er blevet rettidigt inddraget. Den processuelle omhu til trods får jeg øje på potentielt
afgørende misforhold: Diskrepansen mellem embedsmændenes begejstring på den ene
side og lærernes resignation på den anden.
John Kotter, som er professor ved Harvard Business School og ekspert i
forandringsledelse, har udarbejdet en 8-trins-model, der beskriver, hvordan
ledere bedst muligt kan skabe forandringer i organisationer. På modellens
første trin anbefaler Kotter, at lederen etablerer en oplevelse hos medarbejderne af,
at den forestående forandring er nødvendig og uundgåelig; også kendt som den
brændende platform.
I Aalborg, såvel som i andre kommuner, er den brændende
platform velbeskrevet; stigende udgifter til specialområdet udhuler økonomien
til almenområdet, hvorfor forandring er uundgåelig. 1. trin i Kotters model er vinget
af. Den kompetente aalborgensiske forvaltningsledelse har i deres
procesplanlægning på overbevisende vis inddraget modellens efterfølgende trin,
som blandt andet anbefaler oprettelse af en styrende koalition, udvikling af
vision og strategi samt formidling af forandringsvisionen. Tjek, tjek og tjek. Kotter ville være
stolt.
Lærere bøvler med motivationen
Når den vigtigste aktør i projektet,
lærerne, alligevel bøvler med motivationen, kunne man som udenforstående få den
tanke, at årsagen må være, at vi som faggruppe er forandringsresistente,
hvilket dog i min optik er en fejlslutning. Jeg tror faktisk på, at mine
lærerkollegaer enormt gerne vil lykkes med inklusionsopgaven. De er bare mærket
af virkeligheden. Lærerne er - foruden eleverne selvfølgelig - de eneste, som
kontinuerligt opholder sig i klasseværelset og dermed mærker inklusionens ofre.
Lærerne påvirkes både på et menneskeligt plan af de ramte
skæbner, som de nødtvungent må negligere i klasserne, og samtidig lider den
faglige stolthed, når den undervisning, som kan lade sig gøre, er
utilfredsstillende.
Forklaringen på lærernes delte engagement i inklusionsprojektet
ligger således ikke i en fejlslagen facilitering af forandringsprocessen, som
det hedder på managementsprog, men derimod i den virkelighed, som Danmarks
Lærerforenings inklusionsundersøgelse
fra februar 2025 skitserer.
Mere inklusion kan for mange lærere betyde udsigt til flere
nedprioriterede elevbehov samt endnu sværere betingelser for at levere
undervisning, som lever op til ens egen faglige standard.
”De netop offentliggjorte tal fra
Danmarks Lærerforening viser, at lærere vurderer, at der sidder elever i almenmiljøet,
som ikke får den nødvendige støtte”, udtalte Mattias Tesfaye efter offentliggørelsen af DLF´s
undersøgelse.
Måske er det min bias, der foranlediger
mig til at tro, at der i formuleringen ligger en slet skjult underkendelse af
lærernes vurdering, hvilket jeg vil advare imod. Trods undersøgelsens
diskutable empiriske validitet giver den en afgørende indikation, som bør tages
til efterretning: Fra et lærerperspektiv er yderligere inklusion svær at
overskue.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk