Debat
Københavns store inklusionsindsats kan kun lykkes, hvis samarbejdet mellem skoler og forvaltning står stærkere, lyder det fra Thomas Poulsen.
Privatfoto
Lærer: Det bliver svært at løfte en opgave, hvis kommunen udtaler sig kryptisk
Børne- og Ungdomsforvaltningen i København er med til at skabe utryghed og frustration blandt lærere, mener bestyrelsesmedlem i Københavns Lærerforening.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I år indledes Københavns Kommune store inklusionsindsats ”Mangfoldige
børnefællesskaber”.
Flere børn med særlige behov og dermed også behov for
specialundervisning skal inkluderes i de almene skoler. Det er en stor og svær
opgave, og den bliver ikke mindre svær at løfte i en verden, hvor ressourcerne
altid er en mangelvare.
Med denne kæmpestore opgave foran alle ansatte i kommunen er
der opstået en bekymring hos mig selv og mange af mine kollegaer. Bekymringen
handler om den måde, Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune
udtaler sig i Berlingske i deres aktuelle artikelserie om vold i skolen.
I Berlingske svarede forvaltningen skriftligt i en artikel
om ansattes bekymring således:
”I stedet skal der arbejdes med læringsmiljøet og de rammer, som barnet indgår
i. Der skal i højere grad fremover specialpædagogiske kompetencer i spil i den
almene undervisning, og det er der allerede rigtig mange lærere og pædagoger,
som er dygtige til. Men vi ved også, at der er stærke holdninger og kræfter,
som ikke vil eller kan arbejde i den retning.”
Opfordring til forvaltning
En udtalelse som denne bekymrer, fordi den peger på ansatte
i kommunen, men forvaltningen siger ikke, hvem de mener ”ikke vil eller kan
arbejde i den retning”. Det er med til at skabe
utryghed og frustration blandt skolernes medarbejdere, når nogen på den
måde udpeges som ”skurke”.
Jeg vil ikke gisne om motivet for at udtale sig, som
forvaltningen gør, men jeg spekulerer over, hvem de ”stærke holdninger og
kræfter er”?
Samtidig med, at jeg forbeholder mig ret til at kritisere
forvaltningen for med sådan en kommentar at agere politisk og være med til at
skabe et utrygt arbejdsmiljø på skolerne i København.
Gennemsigtighed og transparens er en værdi, vi hylder i
Københavns Kommune og generelt på både offentlige og private arbejdspladser i
Danmark.
Jeg vil opfordre forvaltningen til at udtale sig klart og
tydeligt og samtidig holde sig fra at antyde, at der eksisterer særlige kræfter
rundt omkring og i stedet være konkrete og indgå i konstruktivt samarbejde med
medarbejderne og deres faglige organisationer om de problemer og udfordringer,
der måtte være på arbejdspladserne og i Børne- og Ungdomsforvaltningen i det
hele taget.
Næsten uoverskuelig opgave
Processen bag udformningen af Mangfoldige børnefællesskaber
har faglige organisationer som min egen været inddraget i og haft
medindflydelse på. Som lærere kunne vi have ønsket, at der var investeret meget
mere i de københavnske børn og skoler, når der nu igen skrues op for
ambitionerne om at inkludere flere børn med særlige behov i den almene
folkeskole.
Lærerne fik ikke alt det, de ønskede, men det er nok et
vilkår i alle former for politik.
I det kommende år skal alle almenskolerne i gang med
arbejdet med at implementere Mangfoldige fællesskaber ude på skolerne samtidig
med, at specialskolerne og klasserækkerne forbereder sig på en ny og mere
usikker virkelighed med færre elever.
Jeg selv, min profession og min faglige organisation tilslutter
sig ligesom Danmark Salamancaerklæringen, hvor det blandt andet erklæres at:
”Vi tror på og erklærer hermed at de, der har særlige uddannelsesmæssige behov,
skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at
imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring
det enkelte barn”.
Jeg ved derfor, at lærerne, pædagogerne,
tillidsrepræsentanterne og skolelederne ude på skolerne er klar til at løfte og
samarbejde konstruktivt om denne næsten uoverskuelige opgave. Men det kan kun
lykkes, hvis samarbejdet mellem skoler og forvaltning står stærkere, end
tilfældet er i dag.
Fagbladet Folkeskolen har forelagt kritikken for Københavns Kommune, men de er ikke vendt tilbage.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk