Mange af Fjordskolens elever har nægtet at gå i skole i lang tid, før de får tilbudt plads på en specialskole, fortæller Ingvald á Kamarinum.
Mange af Fjordskolens elever har nægtet at gå i skole i lang tid, før de får tilbudt plads på en specialskole, fortæller Ingvald á Kamarinum.

Specialskoleleder: Vi får børnene alt for sent

Inklusion er en smuk tanke, men det fungerer ikke i praksis. Folkeskolen er ikke et behandlingssted, og lærerne bliver ikke behandlere af at komme på korte kurser, mener specialskoleleder Ingvald á Kamarinum. Han kalder inklusion en ren spareøvelse.

Publiceret

#INKLUSION

Hvorfor er vold og verbale overgreb blevet normalt ifolkeskolen? Hvem hjælper lærere, elever og forældre, når deninkluderende folkeskole fejler?

I en ny serie giver Folkeskolen ordet tildem, der er kommet i klemme i folkets skole - og til dem, der haret bud på en løsning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi får i gennemsnit børnene to år for sent. Flere ville få en tilværelse som selvforsørget, hvis de kom i dagbehandlingstilbud tidligere, men en stor del af vores elever klarer sig rimelig godt i livet", siger Ingvald á Kamarinum, der er leder af Fjordskolen - fire skoler rundt om Isefjorden på Sjælland.

Fjordskolen er et autismecenter samt et socialpædagogisk dagbehandlings- og undervisningstilbud. Der går i alt 55 elever og der er 40 ansatte. Størstedelen af de ansatte er uddannede pædagoger eller lærere. Det er på Fjordskolen, at Rikke Jørgensens søn går, efter at hun - som omtalt i fagbladet Folkeskolen blev bedt om at holde ham hjemme, fordi han var farlig for de andre elever.

Han er vred over, at man fra politisk side har besluttet, at det er skolelederen, der skal bestemme at en elev skal videre til en specialskole, og at pengene skal bevilges på den måde. Fordi det betyder, at skolen ikke vil betale prisen eller beslutter sig alt for sent - og det går hårdt ud over de børn, der har behov for et specialtilbud.

"Børnene er så hårdt pressede, og forældrene er pressede, når de kommer her. Nogle er endda blevet truet med tvangsfjernelse af børnene. De får ikke den hjælp, de har behov for. Og det tager meget lang tid at opbygge en tro på fremtiden, fordi børnene er så nederlagsprægede og angste. Vi skal hele tiden fortælle dem, at vi godt gider dem".

Fjordskolen har åbent døgnet rundt på telefonen, hvis der er behov for det. Men det er kun sjældent, at forældrene ringer akut.

Ingvald á Kamarinum fortæller, at skolen på 20 år har måtte "opgive" fem familier, hvor der aldrig blev et ordentligt samarbejde.

"Måske har der været omkring ti elever, vi ikke har magtet gennem tiden. Det kræver et godt samarbejde med familierne for at kunne lykkes".

Powered by Labrador CMS