Eleverne i 1.b skal spejle hinanden to og to
foto: Helle Lauritsen
Når Matmobilen kommer, er der udeundervisning
I Hvidovre Kommune kan lærerne booke Matmobilen, så kommer fx Charlotte Hansen ud med ladcyklen fyldt med materialer til undersøgende matematik ude i naturen eller i skolegården. Dagens emne i 1.b er spejlinger – kan man spejle en regnorm?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Eleverne i 1.b har arbejdet med spejlinger tidligere, så de går i gang med at spejle hinanden to og to, når Hvidovres konsulent Charlotte Hansen sætter dem i gang.
Hun har kørt Matmobilen ud på græsset på den store sportsplads ved Risbjergskolen. Her kan man godt finde en regnorm og et mælkebøtteblad - og så er der god plads til aktiviteterne.
Det er matematiklærer Laila Abdel Mortensen, der i dag har bestilt Matmobilen til to 1. klasser. Begge klasser skal have samme forløb om spejlinger.
"Jeg har brugt Matmobilen flere gange, og senere på måneden skal vi arbejde med indsamling af affald. Eleverne skal se på statistik og sandsynlighed. Jeg har tidligere haft Matmobilen med, når vi har arbejdet med at bygge mønstre. Vi har også haft noget talforståelse og så et forløb om solsorten, hvor vi talte decibel og prøvede at se, hvor langt væk vi kunne gå fra solsorten og så stadig se dens næb. Så talte vi skridtene", fortæller Laila Abdel Mortensen.
Elever lærer mens de bevæger sig
Charlotte Hansen er naturfagsvejleder på Risbjergskolen, hvor hun arbejder halv tid, og den anden halve tid arbejder hun med Matmobilen. De er flere konsulenter, der kører ud med de to Matmobiler på kommunens skoler. I alt bliver der booket omkring 700 besøg på et år.
Eleverne tegner regnehistorier og finder matematik-ord
Det er Novo Nordisk Fonden, der har gjort projektet muligt - med ladcykler, materialer og uddannelse til konsulenterne.
"Det kan godt være svært at nå, hvis man er alene som lærer og skal finde materialerne til et forløb, men her får du det hele ved at booke et forløb", siger Laila Abdel Mortensen.
Det kan foregå i en park eller på skolens grund. Der er ikke meget natur ved Risbjergskolen, men der er store udearealer med græs og i kanten af sportsarealet er der buske, mælkebøtter og indtil flere smådyr.
"Læringen sætter sig bedre fast hos eleverne, når de rører ved tingene og bevæger sig samtidig. De kan bedre huske det bagefter. Og så er der opgaver til at følge op på emnerne med, når vi er tilbage i klasseværelset. Det er vigtigt med opfølgningen".
I dag er der mange voksne om klassen. Dansklærer Rolf Henneberg Sørensen og to lærerstuderende i praktik Rasmus og Haakon er med ude.
Undersøgende matematik: Hjælpemidler kan være digitale og analoge
En pige finder en fidget spinner på græsset, da hun leder efter smådyr.
Hvad vil du sige, at det er, spørger den ene lærerstuderende.
"Legetøj", lyder det tøvende fra pigen, "men nu er det affald". De bliver enige om, at det er, fordi den ikke virker mere, at den ikke længere er legetøj.
Finder spejlingsakser
"Kan man spejle et spejl", taler to drenge om. De går rundt og prøver at finde spejlingsakser.
De har spejlet hinandens ansigter. Hvis man sætter spejlets kant ind mod næsen, så kan man se et helt ansigt. Men det er lidt snyd, fordi det er jo samme halvdel man ser to gange. Hvis nu en har en skønhedsplet på den ene kind, så bliver det tydeligt.
"Du har tre øjne", griner en dreng til en anden.
Aarhus styrker matematikindsatsen for alle 2. klasser
"Kan man spejle en hånd", spørger Charlotte Hansen.
De prøver. Man kan næsten, men alligevel ikke. For man får jo to tommelfingre og mangler en lillefinger.
Nogle har fundet regnorm, blade og en snegl. Men det er ikke let at spejle dem. Regnormen kan spejles, hvis man sætter spejlet på langs ad ormen.
"Men ikke på tværs, for så bliver den skåret over", lyder det fra en dreng.
En regnorm er ikke ens i begge ender. Charlotte Hansen fortæller om det bånd, en voksen regnorm har. Hvis man deler ormen, så kan den del med båndet leve videre. Det er også båndet, der gør, at regnormen kan få børn/lægge æg.
Flere af børnene bruger en stor plasticpincet til at tage dyrene, mens andre bare snupper dem op i glasset med fingrene. Men pincetten kan også spejles på langs, finder de ud af.
Charlotte Hansen sender dem afsted for at finde ting, der har to spejlingsakser. Et blad har én, men de har et højt bræt, der faktisk har tre spejlingsakser.
Matmobilen kan bookes af dagtilbud og så op til og med 3. klasse.