Cepos-rangliste: 10 nye skoler er 'Danmarks bedste'

Ikke en eneste af top 10-skolerne fra sidste års Cepos-rangliste over skolernes 'undervisningseffekt' er i top 10 i år. En folkeskole fra Skive og én fra Slagelse ligger sammen med friskolerne i top 10.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Herlev Privatskole var sidste år den eneste skole, der havde ligget i top 10 to år i træk - nu er skolen rykket ned på en 32.-plads i tænketanken Cepos' rangliste over 'undervisningseffekt'.

Tænketanken ranglister skolerne efter, hvordan elevernes afgangskarakterer ligger i sammenligning med ministeriets 'socioøkonomiske reference' - det karaktergennemsnit, eleverne statistisk set burde få ud fra deres socioøkonomiske baggrund.

Men skolerne rykker op og ned ad listen fra år til år, og i år er der altså ingen af sidste års top 10-skoler, der stadig ligger i top 10. Kun én folkeskole lå sidste år i top 10, Dybkærskolen i Silkeborg. Den er nu røget ned på en delt 108.-plads.

I år toppes listen af Borup Privatskole, mens nr. 2 og 3 på listen er folkeskoler. Brårup Skole i Skive er rykket fra en plads som nr. 788 til 2.-pladsen, mens Eggeslevmagle Skole i Slagelse  sidste år var på en 21-plads og i år er nr. 3.

Overordnet er de frie grundskoler bedst til at løfte eleverne, men folkeskolerne løfter dem også mere, end elevernes baggrund tilsiger, konkluderer Cepos.  Til gengæld trækker efterskolerne gennemsnitligt set elevernes karakter ned. 

"Det forventede karaktergennemsnit kan ikke bruges til noget, for der er slet ikke taget højde for nok, når man regner det ud. Det gør for eksempel en forskel, om man har søskende, om familien har bil og sommerhus og mange flere baggrundsvariable, når man skal se på, hvilke forudsætninger de har for at klare sig godt i skolen med den socioøkonomiske baggrund, de har", har professor i pædagogisk statistik Peter Allerup tidligere sagt til folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS