Hverken lærer Mitte Egehave Gouffés egen folkeskole eller hendes børns skole tilbyder franskundervisning.
Hverken lærer Mitte Egehave Gouffés egen folkeskole eller hendes børns skole tilbyder franskundervisning.

Folkeskolelærer overvejer at sende sine børn på privatskole, så de kan få fransk

Der er kun franskundervisning på hver 10. folkeskole med afgangsklasser. På folkeskolelærer Mitte Egehave Gouffés sønners skole er der ingen fransk på skemaet, og derfor overvejer hun, om de fremover skal gå på en privatskole med fransk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Egentlig ser Mitte Egehave Gouffé helst, at hendes sønner, som p.t. går i 2. og 4. klasse, bliver i folkeskolen, men fordi deres skole ikke tilbyder fransk, har hun skrevet dem op til en privatskole, der gør.

"Min mand er halvt fransk og halvt engelsk, og farfar bor i Frankrig. Derfor vil jeg rigtigt gerne have, at min søn lærer fransk, men det tilbyder deres skole ikke. Derfor har jeg skrevet ham op til en privatskole, der tilbyder fransk, selvom det egentlig generer mig som folkeskolelærer", fortæller hun og tilføjer, at hun ikke har hørt om folkeskoler i nærområdet, der tilbyder fransk.

Farfar underviser børnene

Hendes ældste søn går i øjeblikket i 4. klasse, og derfor skal næste år prøve kræfter med et nyt fremmedsprog. Men uden udsigter til franskundervisning har Mitte Egehave Gouffé og familien taget sagen i egen hånd.

"Under corona i foråret begyndte farfar at undervise vores drenge i fransk over Skype. Han underviste i engelsk på, hvad der svarer til gymnasiet i Frankrig før, han gik på pension, så han er god til at undervise. Siden har de siddet en gang om ugen og talt med farfar, som laver en masse lege med dem. Indtil videre har de lært at tælle til 100 og sige nogle få sætninger", fortæller Mitte Egehave Gouffé.

Hun har selv købt undervisningsmateriale til fransk, og for tiden er hun på jagt efter nogle begynderlæsebøger på fransk.

"I de fleste uger underviser min mand dem også i de hæfter, vi har købt, og jeg har lavet vendespil. Vi laver en hyggelig stund ud af det med en varm kop kakao eller te. Vi kommer til at fortsætte det her. Vi vil rigtigt gerne have, at de kan tale med den del af familien, og jeg synes, at det er en gave at give dem at blive dygtige til sprog".

Hvorfor sender man ikke en fransklærer rundt?

Mitte Egehave Gouffé vidste godt, at franskfaget ikke er nær så stort i folkeskolen som tysk, men hun blev alligevel overrasket, da hun kunne læse på folkeskolen.dk/tyskfransk, at kun en tiendedel af 9. klasseeleverne har fransk.

"Jeg blev virkelig overrasket. Jeg vidste ikke, at det stod så slemt til, selvom jeg selv også selv arbejder på en skole uden fransk".

Hun mener, at det er et stort problem, at fransk fylder så lidt i folkeskolen.

"Det er rigtigt ærgerligt, at der er så få uddannede fransklærere. Men jeg forstår ikke, hvorfor kommunen ikke ansætter en fransklærer, som så tager rundt på kommunens skoler. Det er vel ikke så svært", siger hun.

Mitte Egehave Gouffé er lærer på Tjørnegårdskolen i Roskilde, hvor hun for tiden har alle sine timer i håndværk og design, selvom hun i alt har fem linjefag.

Powered by Labrador CMS