Vi er lige så dårlige til 
at bryde social arv som USA

Den danske velfærdsmodel skaber ikke større uddannelsesmobilitet end det liberale USA. Et forskningsprojekt forsøger at finde ud af, hvorfor det er sådan.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad former vores muligheder for at tjene penge og tage en uddannelse?

I Danmark er vi ikke specielt gode til at udligne børnenes muligheder for at tage en uddannelse: Børn af forældre med en videregående uddannelse har større tilbøjelighed til at tage en videregående uddannelse. Og i et velfærdssamfund, hvor de fleste går i daginstitution før skolen og i en fælles folkeskole og med gratis adgang til de videregående uddannelser kombineret med Statens Uddannelsesstøtte, burde vi skabe gode uddannelseschancer for de fleste. I hvert fald bedre end i USA, hvor der flere steder i et børne- og ungdomsliv er økonomiske forhindringer for forældre, der gerne vil sikre deres børn en god uddannelse.

»Hvis du sammenligner elever på tværs af grænser, som vi gør i Timss, så bliver vi nødt til at holde det til de tre størrelser, for det er det, der kan findes i de statistiske kontorer, vi sammenligner os med. Jeg har aldrig været tilfreds med, at man bruger nogle mere eller mindre tilfældige variable til at vurdere den sociale arv. Så vi må finde ud af, hvad den negative sociale arv egentlig består af«, siger Peter Allerup. I arbejdet med at finde ud af, hvor stor indflydelse den sociale baggrund har på elevernes mulighed for at svare, vil forskerne gennemføre en kvalitativ undersøgelse, hvor forældre og elever bliver interviewet. 85 procent af skolerne, der deltager i Timss, har sagt ja til at deltage.

Powered by Labrador CMS