Ministeren er meget selektiv, når hun udvælger konklusionerne fra Dokumenationsprojektets inklusionstjek. Sådan lyder kritikken fra professor Niels Egelund, der er en af forskerne bag undersøgelsen.
Ministeren er meget selektiv, når hun udvælger konklusionerne fra Dokumenationsprojektets inklusionstjek. Sådan lyder kritikken fra professor Niels Egelund, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Egelund: Ministeren undviger inklusions-problemer

Undervisningsministeren er lige lovlig selektiv, når hun udvælger konklusionerne fra statusrapporterne om inklusionsindsatsen. Det mener Niels Egelund, der er en forskerne bag rapporterne. Han undrer sig samtidig over sammensætningen af ministerens ekspertgruppe.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er skuffet over, at man piller det gode ud og fremhæver det, og så nævnes nogle af de problematiske ting en passant", lyder kritikken fra professor på DPU Niels Egelund oven på ministeriets offentliggørelse af hovedpointerne fra hans dokumentationsprojekts to statusrapporter om inklusion, der i går blev offentliggjort af Undervisningsministeriet.

For udfordringerne er mange, siger rapporterne. De konkluderer blandt andet, at færre kommuner øremærker penge til inklusion, lærerne får ingen eller ringe efteruddannelse til at håndtere de flere inkluderede elever og skolerne skærer samtidig på deres samlede skolebudgetter. 

"Jeg synes, at det er underligt, at man ligefrem hører ministeren sige, at man har forskerrapporter, som er vanskelige at anvende. Det synes jeg altså er lidt mærkeligt. Jeg synes, at vi meget, meget tydeligt peger på, hvad det er, der befordrer en god inklusion, og hvad det er, der gør det modsatte", siger han. 

Ifølge Dokumentationsprojektets konklusioner oplever lærerne generelt i dag store problemer med inklusionen, og det undrer langt fra Niels Egelund.

"Der er ikke noget at sige til, at der er nogen, der føler sig lidt trætte. Først var der inklusionsloven, så lov 409 og så kom skolereformen. Det er virkelig ikke let".

Powered by Labrador CMS