Dansk skole vandt international konkurrence i skolefag

Elever fra Karise vandt over eliteskoler og elever, der var meget ældre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

15 danske skoleelever vandt over fordommene om dårlige danske elever, da de indtog førstepladsen i en form for olympiske lege i skolefag. Eleverne fra Karise kæmpede blandt andet mod en engelsk pigeskole, som har et af de bedste karaktergennemsnit i England. De kæmpede mod en ungarsk skole, der er specialiseret inden for matematik og naturfag. Også 21-årige kinesere fra en handelsskole blev besejret.»Vi kom for at blive nummer et«, fortæller Louise Hoffmann Linder, der var udtaget til Karise Skoles hold. »Vi var alle med for at vinde. Men det var ikke så meget vores viden, der gjorde, at vi vandt, det var mere samarbejdet. Sammen havde vi forskellige ideer til, hvordan vi skulle løse opgaverne«.17 skoler fra otte forskellige lande deltog. Konkurrencen var stablet på benene af den internationale sammenslutning af skoler, Intalos. Den engelske pigeskole, Millais School i Horsham, var vært for arrangementet, derfor var det engelske faglærere, der havde udformet opgaverne, der skulle løses inden for discipliner som naturfag, matematik, kreative fag og musik. »Vi kunne ikke læse noget hjemmefra, for vi vidste ikke, hvordan opgaverne ville blive«, siger Louise Hoffmann.

Hård udvælgelse

De 15 danske elever blev udvalgt fra flere klasser. Deltagerne blev valgt efter et noget udansk udskillelsesforløb. Klasselærerne pegede fem elever ud i hver klasse. De skulle være fagligt dygtige; men først og fremmest skulle de være modne og tale et forståeligt engelsk, for alle blev privat indkvarteret i England. Lærerne indstillede 29 elever til turen. Deres forældre blev indkaldt til et møde, hvor de blev gjort opmærksomme på, at skolen ville deltage for at vinde. Derefter blev eleverne taget til samtale - på engelsk.»De spurgte, om jeg led af hjemve, og om, hvorfor de skulle vælge mig. Jeg var meget nervøs, så jeg snakkede ikke så meget. Der er mange, der er bedre til engelsk end jeg«, fortæller Diana Jacobsen fra 9.b. Hun kom ikke med på turen, men kom i stedet på udveksling i Holland på en tur for de 14, som ikke blev udvalgt til konkurrencen i England.De elever, der sagde, at de var gode til at synge, blev bedt om at synge en sang på stedet, og kunne de ikke det, blev de sorteret fra, fortæller skoleleder Preben Kimergård.

Dygtige papegøjer

Konkurrencerne var meget forskellige, men præget af, at deltagerne skulle kombinere viden og arbejde sammen om at bruge den. Eleverne skulle blandt andet få en hoppebold, der lyser, når den rammer gulvet, til at lande uden at lyse. Det skulle ske ved at forsyne bolden med en faldskærm, som eleverne selv skulle konstruere. I en anden opgave fik eleverne et lille billede af et Picasso-maleri. De skulle brik for brik forstørre billedet og vælge de rigtige farvenuancer. De skulle også bygge et picnicbord efter en engelsk brugsanvisning, og af træpinde skulle de samle en pyramide, der skulle være over tre meter. Og de måtte ikke bruge en stige. »Vi troede, vi skulle kunne en hel masse, og vi blev lidt overraskede over, at vi skulle ud at være os selv og bruge vores hænder«, siger Louise Hoffmann.»Flere af de andre sad og ventede på, at læreren fortalte dem, hvad de skulle. Vores elever diskuterede opgaven og aftalte, hvad de hver især kunne, og gik i gang«, kommenterer Preben Kimergård.Han er modstander af nationale test i folkeskolen, men han synes, at konkurrencer kan være meget motiverende. »For at bestå en test skal man gætte, hvilket svar spørgeren gerne vil have. I en konkurrence bidrager eleverne med de kompetencer, de er bedst til«, siger Preben Kimergård, som af dommerne fik at vide, at det var de danske elevers samarbejdsevne og deres målrettethed, der gjorde dem til vindere. »Jeg talte med en af de rigtig gode elever fra England. Hun sagde: 'Vi er papegøjer. Vi er dygtige papegøjer, men vi kan ikke evaluere os selv'. Det er den største forskel mellem danske elever og de andre. Det er det, politikerne herhjemme nu er ved at slå ihjel, og det er synd«, siger skoleleder Preben Kimergård. Det bekræftes af Shirley Springer, som er viceinspektør på Millais School, hvor konkurrencen blev gennemført.»Eleverne fra Karise udgjorde et godt team fra begyndelsen, og deres beslutning om at vinde blev stærkere i løbet af ugen. De gjorde deres bedste i alt, hvad de foretog sig. De blev også fuldt ud tilskyndet og opmuntret af deres to lærere. De danske elever var virkelig værdige vindere«, siger hun til Folkeskolen.