Forældre på Vangeboskolen i Nordsjælland vil bestemme over skolens pædagogiske linje.

Aldersintegreret: Kommunal-bestyrelsen bestemmer

Forældre på Vangeboskolen vil stemme om aldersintegreret undervisning, men det giver folkeskoleloven dem ikke krav på. Skolebestyrelsen kan heller ikke uden videre forlange, at skolelederen tager den aldersintegrerede undervisning af bordet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En gruppe forældre til elever på Vangeboskolen i Rudersdal Kommune har via forældreintra opfordret til, at skolen afholde en afstemning om den aldersintegrerede undervisning, som skoleledelsen - med skolebestyrelsens opbakning - vil indføre på skolen.

Og som i et vist omfang allerede er blevet indført, nemlig i de musisk-kreative fag på de yngste klassetrin, her efter nytår.

Forslaget om en afstemningen om en skoles pædagogiske linje rejser en principiel problemstilling: Kan en skoles forældre via afstemning bestemme, hvilken pædagogiske linje skolen skal køre efter?

Folkeskolen.dk har spurgt Undervisningsministeriet og svaret er et klart: Nej.

I folkeskoleloven står ganske enkelt ikke noget om afstemning.

Vangeboskolen: Forældre kræver afstemning om aldersintegreret undervisning

Grænser for skolebestyrelsens magt

Men så kunne forældrene jo selv foranstalte en afstemning, for ad den vej at lægge pres på skolebestyrelsen.

Men har skolebestyrelsen så i givet fald juridisk magt til at tage aldersintegreret undervisning af bordet?

Nej, lyder svaret igen fra Undervisningsministeriet, som videre oplyser, at driften af folkeskolen er en kommunal opgave, og det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for den enkelte skole og for det samlede skolevæsen i kommunen.

Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer

"Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed. Kommunalbestyrelsen kan som led heri fastlægge mål og rammer for en skoles brug af aldersintegreret undervisning, og kan træffe beslutning om aldersintegrerede klasser. Skolebestyrelsen og skolens ledelse skal udøve sin virksomhed inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter for den enkelte skole", fastslår ministeriet.

Skolebestyrelsen fastsætter principper

"En skolebestyrelse har ifølge folkeskoleloven ret til at fastsætte principper for undervisningens organisering, herunder for skolens brug af holddannelse m.v. Et princip er en grundtanke, der rummer en forestilling om, i hvilken retning skolen skal bevæge sig. Et princip må ikke formuleres som et diktat, men skal give skolens leder mulighed for at vælge mellem flere konkrete tiltag for at omsætte skolebestyrelsens principper til handling", tilføjer ministeriet.

Skolebestyrelsen kan derfor ikke sige: Vi har lyttet til forældrene og har tænkt os om en ekstra gang og fundet ud af, at vi alligevel er imod aldersintegreret undervisning - så vi forlange, at planerne om aldersintegreret undervisning bliver taget af bordet nu.

Skolebestyrelsen kan derimod godt sige: Vi har ifølge folkeskoleloven ret til at fastsætte principper for undervisningens organisering, og vi synes, at undervisningen i videst muligt omfang eller så vidt muligt skal organiseres i traditionelle klasser, der svarer til elevernes alder.

Folkeskolen er en kommunal skole

Men folkeskolen er i bund og grund en kommunal skole, og kommunalbestyrelsen rangerer juridisk set over såvel skoleleder som skolebestyrelse, og den kan for eksempel bestemme, at Vangeboskolen skal undervise aldersintegreret.

Og hvis en demokratisk valgt kommunalbestyrelse beslutter, at en skole i kommunen skal have aldersintegreret undervisning, så skal skolen undervise aldersintegreret, selv om forældre, skolebestyrelse, skoleleder og lærere ikke bakker op om det, oplyser Undervisningsministeriet.

De forældre, der er imod aldersintegreret undervisning, har så kun en politisk mulighed tilbage: De kan stemme på nogle andre kommunalbestyrelsesmedlemmer ved næste kommunevalg.

Magten over skolen er tredelt

Man kan altså sige, at den ledelsesmæssige magt over skolen er delt op i tre planer:

* Kommunalbestyrelsen står for mål og rammer * Skolebestyrelsen står for principper. * Skolelederen står for den konkrete tilrettelæggelse af undervisningen.

Aldersintegrerede klasser vs. aldersintegrerede hold

Når der er tale om aldersintegreret undervisning, skal man i øvrigt skille tingene ad. Drejer det sig om aldersintegrerede klasser eller om 'holddannelse på tværs af alderstrin'?

Reglerne er nemlig forskellige på de to områder.

"For så vidt angår aldersintegrerede klasser er det kommunalbestyrelsen, der har kompetencen til at træffe beslutning om dette (efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen), jf. folkeskolelovens § 34, stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan delegere beslutningen til skolens leder", oplyser ministeriet.

"For så vidt angår holddannelse på tværs af klassetrin vil kommunalbestyrelsen som led i dens mål og rammer for skolerne i kommunen også kunne fastlægge mål og rammer for skolernes brug af holddannelse. Skolebestyrelsen kan - inden for kommunalbestyrelsens mål og rammer - fastsætte principper om holddannelse. Den konkrete tilrettelæggelse af undervisningen, herunder det konkrete omfang af holdundervisning, sammensætningen af hold m.v. vil henhører under skolelederens kompetence som led i den pædagogiske ledelse af skolen".

Ministeriet om forsøg: Skolerne må ikke niveaudele 

 

 

Powered by Labrador CMS