Der er både øget frihed og en beskyttelse af enhedsskolen, fremhæver Karen Ellemann

Venstre: Mere frihed til hold, men enhedsskolen bevares

Halvanden side af dagens folkeskoleaftale er afsat til nye holddannelsesregler, som ifølge parterne på én gang betyder ”mere fleksible holddannelsesregler” og ”tydeligere vægt på stamklassen”. 50 procent-reglen fjernes fra 4. klasse og op, men samtidig indsættes regler, som skal forhindre permanent niveaudeling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anders Bondo om reform: Høje ambitioner, men ingen penge

Reglen om, at eleverne maksimalt må deles i andre hold end klasser i 50 procent af undervisningstiden, fjernes fra 4. til 10. klasse.

"Vi har fået en række meldinger fra skoleledere, som oplever det som et problem at håndtere en 50 procents-regel, så kunne vi ikke bare få frihed til holddannelse", forklarer Venstres uddannelsesordfører Karen Ellemann. "Det, der har været afgørende for os, er selvfølgelig, at man med lempede hold-dannelsesregler ikke ødelægger stamklassen, og det har også været vigtigt for os, at det ikke bliver permanent niveaudeling".

Blog: De konservative har fat i den lange ende - igen

"Det handler om at tilrettelægge den bedste mulige dag for eleverne med mulighed for det bedste faglige udbytte". "Så der er både øget frihed og en beskyttelse af enhedsskolen", lyder det fra en tilfreds Venstre-politiker.

Konkret kommer der følgende ændringer:

• 50 procents-reglen erstattes fra 4. til 10. klasse af en regel om, at eleverne "i væsentligt omfang" skal undervises med udgangspunkt i deres stamklasse. Hvad "væsentligt omfang" dækker over vil blive udspecificeret i lovbemærkningeren. At stamklassen er udgangspunktet er dog ikke et krav i fag, hvor der er praktiske grunde til holddeling, fx idrætsopdeling eller i fag, hvor faglokalernes indretning eller størrelse gør det nødvendigt at dele eleverne.

• I dag må man i 8.-10. klasse holddanne på baggrund af den løbende evaluering af undervisningen. I en kommende lov vil det blive tydeliggjort, at skoleåret skal være i gang, før man kan evaluere sig frem til, hvilket hold en elev skal gå på, og at der jævnligt (mindst hver 2.-3. måned) skal foretages en konkret pædagogisk vurdering både i forhold til den enkelte elevs holdindplacering og i forhold til brug af holddannelse på basis af fagligt niveau i klassen som helhed.

• Udskolingsreglerne for holddannelse efter fagligt niveau kommer også til at gælde 7. klasse.

• I den nye "understøttende undervisning" er der ikke nogen begrænsninger for holddannelse på kryds og tværs af klasser.

Mors-skole har gjort det nemmere at skifte niveau

 

Læs mere

Aftaleteksten