I Vordingborg er inklusion og heldagsskole nu hverdag

Længere skoledage, fuld inklusion, lederrotation, ny budgettildeling, markant mere holddannelse og linjer i udskolingen. Vordingborg Kommune har indført det hele på én gang. Politikerne ser succes, men lærere og forældre er ikke enige.

Publiceret

Det vedtog politikerne

• Fuld inklusion

• Længere skoledage

• Ny budgettildeling

• Lederrotation

• Skolesammenlægninger

• Mere holddannelse

• Linjer i udskolingen

• Efteruddannelse

• Inklusionsmedarbejdere

• Flere pædagoger i skolen

• Læseindsats

• It-udvikling

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da lærerne i Vordingborg mødte til første skoledag i august 2012, vidste flere af dem ikke, hvor mange visiterede elever der ville sidde i klassen - eller hvilke behov eleverne havde. Kommunens 13 skoler var lagt sammen under fem store skoler, alle med nye ledere. Samtidig var en del lærere og elever flyttet rundt mellem skolerne hen over sommerferien.

Vordingborg Kommune har nemlig fra dette skoleår valgt at gennemføre fuld inklusion samtidig med heldagsskole, ny skolestruktur, linjer i udskolingen og en ny budgettildeling, hvor pengene følger eleven.

Han havde gerne set, at lærere og ledere var blevet involveret mere i processen.

»De ved, hvor skoen trykker derude, og kan bidrage med meget. Men mit forslag om at have repræsentanter med blev desværre ikke imødekommet af udvalget. Når man foretager en masse ændringer uden at inddrage medarbejderne, så får man dem heller ikke med på ideen, når der bare kommer ændringer i lind strøm ovenfra«.

Powered by Labrador CMS