
Matematiknørden
Pernille Pind kan slet ikke lade være med at løse matematikopgaver og opstille beviser. Sin begejstring for matematikken og koblingen mellem teori og praksis deler hun ud af på kurser for lærere og i undervisningsmateriale.

Hun kan finde på en stille aften at udtænke en opgave til sig selv - og så bare nyde at løse den. Det må være her, begrebet nørd kan bruges positivt beskrivende.
Ekstremt faglig og fantasifuld. God til at sætte sig ind i, hvordan børn tænker matematik. Sådan lyder Pernille Pinds karakteristik af sig selv, når man spørger hende.
Faglig efteruddanner, forfatter og forlagsejer er andre ord, der kan beskrive hende. Forlaget Pind & Bjerre har hun sammen med sin mand Erik Bjerre, der for to år siden kastede sig ind i virksomheden på fuld tid.
Når hun holder kurser, beskriver hun sig selv med MMM. De tre M'er står for matematiker, mormor og missionær.
»Når I nu tænker: 'Hun er da lidt for meget', så ja, det er jeg. Det er her, I skal være kritiske. Det skal man over for missionærer«, griner Pernille Pind.
Hun er universitetsuddannet matematiker med hovedfag i matematik og bifag i fysik og stod 25 år gammel med sin uddannelse og blev så gymnasie- og VUC-lærer.
»Jeg underviste i omkring seks år og var rigtig glad for det. Så fik jeg et rejselegat for matematikere og rejste af sted med min mand, vores to børn og min søster. Jeg læste didaktik i udlandet, og det blev et turning point. Jeg tænkte: Det er da didaktik, jeg skal beskæftige mig med«, fortæller Pernille Pind.
Nu holder hun kurser over hele landet, og omkring 60 gange om året underviser hun lærere. Det er også blevet til en del bøger og undervisningsmateriale, blandt andet »matematikbiblen« »Håndbog i matematikundervisning« for lærere i grundskolen.
»Jeg ville skrive alt, jeg vidste om matematik, i den første bog, jeg udgav. Jeg troede, jeg fik skrevet det hele, men der er godt nok dukket meget mere op siden«, griner hun.
Pernilles matematikting
Når Pernille Pind forbereder et efteruddannelseskursus for to kommuners matematiklærere med omkring 170 deltagere i Hvidovre, går hun rundt og anretter perlekæder, papkrus og terninger til deltagerne.
»Det er Pernilles ting«, som Erik Bjerre siger. Der skal være noget at røre ved, nogle aktiviteter, deltagerne kan kaste sig ud i, noget inspiration at tage med sig til undervisningen.
»Nogle mener, at børn i matematikvanskeligheder bare skal have en metode udleveret. Men jeg tror på, at man skal sidde selv og arbejde med det. Spørgsmål rejser sig jo ud af praksis. Det er også min egen måde at lære på. Undervisning skal helst indeholde mange forskellige måder, sådan at forskellige elever kan hænge deres arbejde op på deres forskellige knager«.
Pernille Pind kan godt lide den abstrakte matematik. Hun fortæller, at hun først blev interesseret i hele den anvendelsesorienterede del af matematikken som voksen.
Men hun kan ikke lide al tælleriet i matematik.
»Vi tæller alt for meget. Det er slet ikke nødvendigt, for selv små børn kan se små mængder og se, om der er mere eller mindre, hvis man sammenligner to mængder. Det ødelægger deres matematikforståelse - ligesom det jo hurtigt kommer til at tage lang tid, når de tæller sig frem til store tal«.
For hende selv er det lige blevet aktualiseret af hendes rolle som mormor.
»Pludselig tager jeg mig i at sidde og sige: 'Skal vi lige tælle et-to-tre'. Men barnet kan jo godt se, at der er tre. Det er for fjollet«.