Venstres folkeskoleordfører Louise Schack Elhom vil arbejde for, at lærere føler sig bedre tilpas i folkeskolen.

Venstre: Folkeskolereformen har været en stor mundfuld

Lærerne føler sig overhørt og kørt over, og det er Venstres folkeskoleordfører Louise Schack Elholm ked af. Hun lover at arbejde for mere dialog mellem folkeskoler, kommuner og lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det vigtigste er at få reformen til at blive fuldt implementeret på en fornuftig måde, hvor lærerne føler sig mere inddraget. For jeg er godt klar over, at der er et efterslæb på dette område", fortæller Louise Schack Elholm fra Venstre. Den 37-årige folkeskoleordfører oplever, at mange lærere ikke føler sig hørt:

"Jeg oplever, at lærerne føler, de er blevet kørt godt og grundigt over, og det er jeg ked af. Jeg er tvivlende overfor den måde det foregik på med Lov 409. Jeg ved ikke, om det er derfor, mange lærere er kede af folkeskolereformen, men det er ærgerligt, at de har det sådan".

Derfor lover hun arbejde for en folkeskole, hvor lærerne kan se sig selv, og hvor der er mere dialog og samtale:

"Nogle lærere føler sig overhørt, så jeg vil gerne arbejde for mere dialog, og vil gerne vise anerkendelse af lærerne," siger hun og understreger, at lærerne gør et godt stykke arbejde og har stor værdi for folkeskolen. Hun mener også, at skolelederne skal øve sig i at lede på en måde, hvor lærerne føler sig inddraget.

Når det kommer til antallet af lærernes undervisningstimer, er det dog ikke noget, hun vil blande sig i.

"Det er altid godt at forberede sig, men det er en lokal beslutning, som jeg ikke vil træffe på vegne af de lokale skoler og kommuner", siger hun.  

Louise Schack Elholm vil ikke love flere penge til skoleområdet, men hun kritiserer, at der under den siddende regering har været minusvækst:

"Minusvækst i flere kommuner kombineret med en stor folkeskolereform og mere inklusion i skolerne er uheldig. Skolerne er under et massivt pres".

Lektiecafeerne halter

"Folkeskolereformen har været en stor mundfuld. Der har været modgang, og alt er ikke gået strygende" siger Louise Schack Elholm. Folkeskoleordfører mener, at det især halter med lektiecafeerne. I kandidatprøven på folkeskolen.dk har Louise Schack Elholm derfor erklæret sig delvist uenig i udsagnet: Ud fra det kendskab, jeg har til folkeskolen, fungerer de nuværende lektiehjælpsordninger godt.

Folkeskolens kandidatprøve 

"Lektiecafeerne er blevet nedprioriteret, fordi ordningen ikke er obligatorisk, og det betyder, at lektiehjælpen mange steder ikke er kommet godt fra start", fortæller hun.

I nogle tilfælde kan det være et spørgsmål om normering og antallet af faglærer der er til stede i lektiecafeen, men Louise Schack Elholm vurderer, at problemet med de lektiecafeer, der ikke fungerer optimalt, mange steder kan løses ved bedre strukturering. Som eksempel nævner hun, at nogle skoler har gode erfaringer med at inddele dagene i dag, således af lektietiden mandag eksempelvis er afsat til matematik og tirsdagen til dansk. 

Powered by Labrador CMS