Kanon: Sådan kan man også arbejde med Tove Ditlevsen

Tove Ditlevsen ville have været med i dansklærer Christina Rinaldo og historielærer Thomas Bach Pallesen Københavnerprojekt i 8. årgang, uanset om hun stod på kanonlisten. De er enige om, at hun er fantastisk. Det samme synes illustrator Line Jensen, som har tegnet en børnebog om hende.

Publiceret

HAR DU LYST TIL AT FORTÆLLE OM EN FORFATTER?

Folkeskolen.dk/dansk bringer den kommende tid en artikel om hveraf de 15 kanonforfattere og derefter om de forfattere, somdansklærerne synes er ligeså vigtige. Vi taler hver gang med enlærer om, hvordan hun/han underviser i forfatteren og med én derhar en ny vinkel på forfatteren uden for folkeskolen.

Har du lyst til at fortælle om, hvordan du arbejder med en afkanonforfatterne, eller om en forfatter, du bruger iundervisningen, som du mener er lige så vigtig somkanonforfatterne, så kontakt meget gerne journalist PernilleAisinger på pai@folkeskolen.dk 

TOVE DITLEVSEN

Tove Ditlevsen blev født i 1917 og voksede op i etarbejderkvarter på Vesterbro i København. Hun debuterede i 1939 meddigtsamlingen 'Pigesind'. Hun stiftede 'Unge kunstneres klub', hvoren række andre anerkendte danske forfattere slog deres førstefolder. Hendes første roman 'Man gjorde et barn fortræd' kom i1941, og hun skrev hele livet en række digtsamlinger, noveller,romaner, brevkassesvar og artikler frem til hendes død i1976. 

Tove Ditlevsen var gift fire gange og fik tre børn. Hun røg itredje ægteskab ud i et stofmisbrug, og forsøgte selvmord i 1974 ogigen i 1976, hvor hun døde.

Der er lavet en række biografier og teaterforestillinger ogdokumentarer om Tove Ditlevsen. Fx den meget anmelderrosteforestilling fra Sort Samvittighed 'Tove, Tove, Tove', som der ogsåer lavet inspirationsmateriale til, ogdokumentaren Tove i Stykker, der ligger på Filmcentralen/undervisning 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle forfattere på danskkanonlisten kan føles som en pligt. Andre giver sig selv. Stod det til Christina Rinaldo og Thomas Bach Pallesen, som danner team på Randersgade Skole i København, var der slet ikke en kanonliste. Men Tove Ditlevsen ville de ikke undvære.

"Vi er begge ret vilde med Tove. Vi ved jo godt, at hun er på kanonen, men det er ikke det vigtigste. Det er vigtigste er, at vi synes, Tove har et budskab til vores elever", siger Christina Rinaldo.

De seneste måneder har de kørt et tværfagligt tema i dansk og historie om København i 8. klasse. Og når man taler om København, kommer man ikke uden om Tove Ditlevsen. Hun har beskrevet arbejderkvarteret, hun voksede op i på Vesterbro, både i digte, noveller og romaner, og hendes tekster såvel som hendes liv kan ramme de store elever lige i hjertekulen, fortæller de to lærere.

Situeret læsning på Vesterbro

Folkeskolen.dk/dansk sætter i en række artikler fokus på forfatterne i litteraturkanonen ved dels at tale med en eller flere lærere, som holder af forfatteren og med én uden for skolen, som har en særlig vinkel på samme forfatter. Tove Ditlevsen er den ene af kun to kvindelige forfattere på kanonlisten, født 1917, debuterede i 1939 med digtsamlingen 'Pigesind', har skrevet en lang række digte, noveller og romaner, var gift fire gange og begik selvmord i 1939 efter et længere stofmisbrug.

Christina Rinaldo og Thomas Bach Jensen mener, at Tove Ditlevsen kan indgå i en hel række forskellige emner i skolen - kvindehistorie, københavnerhistorie, misbrug, fattigdom, udover den oplevelse hendes historier kan være i sig selv. Men man kan ikke bare forvente at hendes tekster virker uden kontekst.

"Hvis litteratur skal give mening for eleverne, så skal du hjælpe dem. Noget skønlitteratur kan du læse for at få en god oplevelse, men det er svært for et ungt menneske at sætte sig ind i, hvad det er for et udgangspunkt, Tove Ditlevsen skrev fra i 1933. Det kræver kontekst - som vi har givet dem gennem det tværfaglige forløb med historie, og det kræver et læseformål. De skal vide, hvorfor de læser teksterne, så synes de aldrig, de er kedelige". 

Helt konkret har de to skruet et forløb sammen til deres 8. klasser om København i mellemkrigstiden. De har ladet eleverne se små filmsekvenser fra perioden, ladet dem læse tekster om perioden, og sendt dem ud på gåture i kvartererne. Under nedlukningen satte de dem sammen i bobler efter aftale med forældrene og sendte dem så ud afsted på en tur designet i appen Woop.

"Vi havde designet en byvandring, hvor de skulle finde forskellige steder, og så kunne finde en opgave og læse en tekst. Det var ret sjovt, og eleverne elskede det. Det skaber et narrativ i deres egne hoveder, når de læser 'Barndommens Gade' i den gade, den foregår", fortæller Thomas Bach Pallesen.

"Da vi dykkede ned i hendes liv, som er så tragisk og fuld af druk og mænd, bed de virkelig på. Vi har talt om alkoholmisbrug og om hendes styrke som kvinde og menneske. Alt den smerte hun har i sit liv og det, at hun er vokset op med knaphed, er på den ene side fascinerende og på den anden side noget, som mange børn vil have svært ved at forstå, fordi de aldrig har prøvet at gå sultne i seng", siger Christina Rinaldo.

Et opslag delt af Trine May (@trinemay)

Og på instagramsiden Danskfaglighed er den også blevet anbefalet til et lyrikforløb i 6.-7 klasse.

Skriv meget gerne, hvordan du arbejder med Tove Ditlevsen eller hvis du kender til gode materialer eller links i kommentarfeltet, så samler vi dem op her i artiklen. 

Powered by Labrador CMS