Børne- og undervisningsminister Christine Antorini 
(Socialdemokraterne) ønsker på linje med anbefalinger fra Skolerådets formandskab enkle mål og mere pædagogisk ledelse. Ministeren vil til Canada for at høre mere om de gode resultater.

Antorini vil sætte enkle mål

Undervisningsministeren vil gøre sig umage med at få skabt enkle, ambitiøse mål, og hun vil meget gerne give lærerne hjælp til udvikling.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Christine Antorini hilser anbefalingerne fra Skolerådets formandskab velkommen. Skolen skal have enkle mål, mere pædagogisk ledelse og en videnstrategi.

»Det er vigtigt at få så bred konsensus som muligt i forhold til målene. Hvis vi skal forandre folkeskolen, må det ikke bare ende med et antal lovændringer. Folkeskolen består af summen af rigtig dygtige lærere, skoleledere og kommunale ledere, som har en god ide om, hvordan man får en god folkeskole. Og hvis jeg skal give et bud på et mål, så er det netop en god, fagligt stærk folkeskole for alle«.

De gode resultater fra delstaten Ontario i Canada har også inspireret børne- og undervisningsministeren.

»Vi skal alle sammen gøre os umage for at have en ordentlig dialog om, hvordan vi får løftet udfordringerne. Derfor har vi inviteret til partnerskab om folkeskolen, og min oplevelse er, at der faktisk er en ret bred enighed om, hvilke opgaver der skal løftes, og hvordan vi kommer i mål«.

Se Ontarios topembedskvinde Mary Jean Gallaghers råd til ministeren om partnerskabet:

Ministeren er tilbageholdende over for en samlet taskforce

Skolerådets ide om at skabe en særlig enhed af dygtige lærere, ledere, forskere og forvaltningsfolk er ministeren dog ikke umiddelbart klar til.

»Jeg er helt enig i, at der er brug for faglige resurser. Det er jo den tankegang, der ligger bag vores nye videnscenter for inklusion og bag tosprogstaskforcen. Men om en samlet enhed er den rigtige vej, er jeg ikke så sikker på. Det er vigtigt at sikre sig, at det bliver forankret ude på skolerne«.

Hør Ontarios topembedskvinde Mary Jean Gallagher fortælle, hvad fordele er ved at oprette en taskforce: