Jasmin er blevet meget mere glad for at gå i skole, og hun er også blevet fagligt stærkere, efter at lærerne er begyndt at følge hajmodellen.

Jasmin er glad for struktur

Det har ikke altid været let at gå i skole for Jasmin. I dag går hun i 7.b. Hun er en aktiv elev, og hun har det godt på Nordals Skolen i Nordborg. Men sådan har det ikke altid været

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Nu er vi dem, de andre gerne vil lege med"

»Der har været nogle trusler. Der har været noget mobning. Men jeg har fået hjælp af en trivselsmedarbejder«, siger Jasmin.

Hun føler også, at det er blevet bedre at være på skolen, efter at der er kommet meget mere fokus på ens og tydelig struktur. »I vores klasselærers timer har vi fået indført et system, når man råber navnene op. Så svarer man ved at sige et, to eller tre. Et, så har man det helt fint, to, så er man lidt nede, og tre, så har man brug for at snakke med læreren«, fortæller hun.

»Det er rigtig godt. Jeg har brugt tre. Hvis man føler sig lidt syg, eller der er sket noget. Så kan læreren lige trække en ud, når timen går i gang. Så undgår man, at der bliver gjort et stort nummer ud af det. Og de andre forstår, at hvis man siger tre, så er det noget, man ikke vil dele«.

Hajmodellen, hvor alle lærere indleder timen på samme måde, mener hun gør undervisningen bedre.

»Timerne bliver ikke så pressede, og lektierne bliver læst. Alle vores lærere gør det på hver deres måde. Men alle starter med at skrive op, hvad vi skal. Nogle skriver lektier på tavlen, andre siger det, og nogle går hurtigt videre. Så afslutningen af timerne kunne godt være mere tydelig. Men starten af timen er blevet meget lettere at overskue«, siger Jasmin.

Hajen løfter karaktererne