Målet med hele projekt Naturlig-Vis er at videreuddanne lærerne og at eleverne skal have i gennemsnit 6,8 i naturfag i 2018. Et er et karakterpoint højere end nu, fortæller Aff Hjarnø, der er naturfagskoordinator i Stevns Kommune og har stået bag ansøgningen til A.P. Møller Fonden

8 millioner kroner til naturfag i Faxe, Køge og Stevns

Efter-videreuddannelse af lærere i naturfag, udvikling af optimale lektioner og uddannelse af 19 naturvejledere på skolerne er i gang i tre kommuner på Sjælland med støtte på 8 millioner kroner fra A.P Møller Fonden. Naturfagskoordinator Aff Hjarnø fra Stevns søgte til projektet Naturlig-Vis.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det store naturfagsprojekt bliver skudt i gang tirsdag 10. marts om eftermiddagen med opsendelse af raketter, robotter der spæner rundt, en masse boder og debat på Midtskolen i Dalby ved Haslev for alle involverede.

For få naturfagsuddannede

Naturfagskoordinator Aff Hjarnø skrev i 2010 en afsluttende opgave i sin PD, der handlede om skolernes linjefagsdækning af naturfagene.

"Dækningsgraden var ikke høj, og det var et problem, at når eleverne kom i udskolingen, så kunne de ikke nok i naturfagene", siger Aff Hjarnø til folkeskolen.dk

Mange af de lærere, der underviser i naturfagene i de tre kommuner Faxe, Stevns og Køge har ikke linjefag i et af naturfagene. I 2014 var dækningsgraden 46 procent på natur/teknologi, 65 procent på geografi, 69 på fysik/kemi, 84 procent på biologi og så var der kun naturfagsvejledere på meget få af skolerne - ca. 17 procent.

Køge/Stevns: Fraråder lærerne at tage natur-linjefag

 

Men nu har de tre kommuner besluttet, at lærerne skal opkvalificeres i naturfagene.

"Lærerne vil meget gerne, og nu har University College Sjælland udviklet en turbo-model på et år. Lærerne får 240 timer til et linjefag, og deres timer bliver vikardækket. Uddannelsen begynder efter sommerferien i år. Det bliver til to hold i natur/teknologi og et i biologi. Næste år bliver der uddannelse i natur/teknologi, geografi og fysik/kemi", fortæller Aff Hjarnø.

"Vi mangler at få uddannet omkring 85 lærere, og det er meget afgørende for det resultat, som eleverne får i overbygningen. Desuden vil naturfagsuddannede lærere også bedre kunne løfte elevernes interesse for naturfagene".

En gruppe pædagoger fra indskolingen har også sagt, at de gerne vil opkvalificeres på naturfag, fordi de bruger det i et bånd i indskolingen.

På UC Sjælland kan lærerne vælge mellem face-to-face undervisning i natur/teknologi i 2015-2016 eller e-læring. 

 

Udvikler lektioner

De tre kommuner er også i gang med at uddanne naturfagsvejledere, så hver skole fremover vil have en. Aff Hjarnø fortæller, at de tre storskoler i Faxe i alt har ni matrikler, så dér har man besluttet at hver storskole skal have to vejledere for at dække behovet.

Der er tale om en tre-årig pædagogisk diplomuddannelse, og de kommende vejledere er begyndt på uddannelsen her i februar.

Desuden er naturfagslærerne i de tre kommuner gået i gang med at udvikle optimale lektioner i naturfagene.

Lektion i matematik blev forbedret og brugt igen

"Der er ti pilotstudiegrupper, der udvikler studielektioner og har fået noget tid til det. 3-4 lærere har i hver gruppe valgt et naturfagligt tema - det kan være innovation, udeskole eller inklusion, hvordan man får alle elever godt med i undervisningen. Et emne kan for eksempel være vejret. Her udviklerne gruppen så et dobbeltmodul, hvor eleverne bygger drager, arbejder med opvind og er ude at afprøve tingene. En lærer i gruppen står for første undervisningsmodul. Derefter mødes lærerne igen og udvikler på lektionerne. En anden lærer tager dobbeltlektionen næste gang og igen mødes de for at evaluere og udvikle lektionen. På den måde har hver gruppe udviklet 2-3 lektionsstudier på et år, som de har med i bagagen", siger Aff Hjarnø.

Hun fortæller, at tilbagemeldingen fra lærerne lyder på, at det er spændende og giver en anden vinkel på undervisningen.

 

Højere karakter til afgangsprøve

Målet med projekt Naturlig-Vis over tre år er at alle elever i naturfag inden år 2018 får en gennemsnitskarakter, der er et karakterpoint højere end for dem, der var til afgangsprøve inden projektet begyndte. Det vil sige, at eleverne i gennemsnit skal have 6,8 i naturfag i 2018.

UC Sjælland bidrager i øvrigt med følgeforskning i hele projekt Naturlig-Vis.