Eleverne skal undersøge og diskutere i matematik, siger Helle Jørgensen, som har undersøgt, hvordan en diagnostisk tilgang kan være med til at kortlægge elevernes vanskeligheder i matematik.
Eleverne skal undersøge og diskutere i matematik, siger Helle Jørgensen, som har undersøgt, hvordan en diagnostisk tilgang kan være med til at kortlægge elevernes vanskeligheder i matematik.

Prisvinder: Diagnostisk metode får elever til at forstå matematiske udfordringer

Matematik er også et diskussionsfag. Det viser Helle Jørgensen i sit prisvindende bachelorprojekt, hvor hun undersøger, hvordan man kan arbejde med diagnostisk matematikundervisning

Publiceret

ET OVERBEVISENDEHANDLEPERSPEKTIV

2.prisen 2020 for årets bachelorprojekt fra læreruddannelsen gårtil Helle Kirstine Jørgensen for projektet "Diagnostiskmatematikundervisning".  Juryen siger om projektet:

"Åben og nysgerrig undersøger Helle Kirstine Jørgensen, hvordanen diagnostisk tilgang til matematikken kan integreres i dendaglige undervisning uden brug af test.Et gennemarbejdet projektmed et overbevisende handleperspektiv, hvor muligheder ogbegrænsninger diskuteres nuanceret".

Allerede fra første år af læreruddannelsen i Aarhus ved professionshøjskolen Via blev Helle Kirstine Jørgensen klar over, at hun ville beskæftige sig med matematik i sit professionsbachelorprojekt. Hun vidste ikke helt hvordan, men hun begyndte at stille sig kritisk over for den traditionelle opfattelse matematik, som et fag hvor eleverne lærer at følge nogle procedurer slavisk for til sidst at få et facit. Hun oplevede, at der gik noget tabt, fordi eleverne ikke forstod de bagvedliggende matematiske mekanismer. Projektet endte med at få titlen "Diagnostisk matematik".

"Jeg fandt ud af, at der er elever, som kommer frem til et rigtigt facit, men hvor det senere viser sig, at de faktisk ikke har forstået de bagvedliggende begreber. De har bare lært at anvende en bestemt fremgangsmetode, og så bliver det svært at overføre begreberne til en anden opgave", fortæller hun.

I den forbindelse faldt hun over de diagnostiske tests, som bruges i Sverige og Norge, og det undrede hende, at man ikke anvender dem i Danmark.

En diagnostisk test er en skriftlig matematikprøve, som skal hjælpe læreren med at finde ud af, hvor elevernes vanskeligheder ligger. Opgaverne er lavet, så eleverne ikke kan komme frem til et rigtigt facit uden at have forstået alle de grundlæggende begreber inden for et specifikt område. På den måde kan testen hjælpe til at identificere elevernes misopfattelser, og dermed kan den videre undervisning tilrettelægges herefter.

"En af grundene, til at vi ikke bruger testene i Danmark, er nok, at vi stiller os kritiske over for testkulturen. Derfor ville jeg undersøge, om jeg i stedet kunne bruge den diagnostiske tilgang i undervisningen, uden at det blev til en ny test", fortæller Helle Jørgensen.

Eleverne udfordres

For at man kan bruge de diagnostiske test, er det vigtigt at skabe et klasserum, hvor eleverne ikke er bange for at fejle, men tør at komme på banen med deres tanker.

"Den diagnostiske metode indebærer, at eleverne udfordres ved at få opgaver, som de ikke kan løse. Når de står i den situation, kan der opstå en kognitiv konflikt hos eleverne, og det er netop den erkendelse af, at der er noget, de ikke kan løse, som skal motivere dem til at lære det", fortæller hun.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Powered by Labrador CMS