Kristian Yilmaz mener, at læreruddannelsen skal have et højere ambitionsniveau, så lærerprofessionen igen får respekt og anerkendelse.
Kristian Yilmaz mener, at læreruddannelsen skal have et højere ambitionsniveau, så lærerprofessionen igen får respekt og anerkendelse.

Nyuddannet lærer skyder med skarpt mod de medstuderende og uddannelsen

Kristian Yilmaz er lige blevet uddannet lærer, og nu sender han hård kritik mod sine medstuderende på uddannelsen, som han kalder de sløves højborg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kun ganske få af de lærerstuderende burde blive lærere. Resten har hverken evner eller vilje".

Sådan begynder Kristian Yilmaz sit debatindlæg i Politiken Søndag, hvor han stærkt kritiserer den læreruddannelse, han netop har afsluttet, og det manglende engagement hos sine tidligere medstuderende.

Han sætter læreruddannelsen i bås med sosu-uddannelsen og betegner dem begge som en skraldespand for folk, der ikke kan blive andet. Det er ifølge ham alt for nemt at blive optaget og umuligt at dumpe.

"Jeg mener virkelig ikke, at niveauet på læreruddannelsen er af den kvalitet, som den burde være her i Danmark, hvilket er en skam, da lærerrollen er en af de vigtigste, vi har i vores samfund. Der ender alt for mange uambitiøse og umotiverede mennesker på uddannelsen, som er der, fordi optagelsesstandarden simpelthen ikke er høj nok", siger Kristian Yilmaz til folkeskolen.dk

Han blev for nylig uddannet lærer fra læreruddannelsen i Silkeborg, og for sit afsluttende bachelorprojekt blev han i fredags belønnet med Lærerprofession.dk-særprisen om skolens dannelsesbidrag.

"Jeg har valgt at læse videre, fordi jeg undervejs i min uddannelse har fået en interesse for den pædagogiske idehistorie, og den interesse vil jeg gerne udforske noget mere. Det er stadig min drøm at blive folkeskolelærer, når jeg er færdig med at studere", forklarer Kristian Yilmaz.

Han kunne også godt tænke sig at arbejde på læreruddannelsen i fremtiden.

"Vi kan gøre det bedre i Danmark, det ved jeg. Det skal være mere end bare at lære eleverne at læse, stave og regne. Der skal mere fokus på dannelse i den demokratiske, kulturelle og personlige forstand. Og det kræver dannede lærere".

Lærerprofessionen skal have højere samfundsstatus

Vi skal rette blikket mod Finland, hvis man spørger Kristian Yilmaz. Her har læreruddannelsen en status, som kan sammenlignes med medicin- eller jurastudiet. Han håber på at samme udvikling i Danmark.

"Vi skal ændre samfundssynet. Vi mangler en anerkendelse og respekt for lærerprofessionen og den rolle, som læreren har. Men det er noget, som man skal gøre sig fortjent til, hvilket kræver en uddannelse, der stiller højere krav, og hvor ambitionsniveauet blandt de studerende og underviserne er større", siger han.

Her er Kristian Yilmaz og Rasmus Holme Nielsen på linje. De savner begge, at læreruddannelsen har en markant højere status i samfundet.

"Det er for mig den suverænt vigtigste profession, hvis vi skal opretholde demokrati, oplysning, ligestilling og velfærd mennesker imellem. Det er rigtigt, at man i Finland har en anden forståelse af lærerstanden, og den kan jeg godt misunde. At han skulle biddrage positivt til den fortælling, det er jeg knapt så sikker på", siger Rasmus Holme Nielsen og fortsætter: 

"Han taler grundlæggende ned om en stand, som har været med til at understøtte Danmark - at vi er et af de mest lige samfund med et af de bedste uddannelsessystemer i verden. Den stand kritiserer han dybt, og det synes jeg faktisk ikke er okay".

Kristian Yilmaz' intention var at provokere og sparke gang i en diskussion, som han håber, kan sætte endnu mere fokus på arbejdet for en bedre læreruddannelse. Men han mener ikke - som fx Danmarks Lærerforening - at læreruddannelsen skal opgraderes til et femårigt studie. I stedet mener han altså, at man med ændringer af bl.a. kvote-2 systemet skal gøre det sværere at komme ind på uddannelsen.

Han anerkender, at der findes motiverede og dygtige studerende på de danske læreruddannelser. Men han synes, uddannelsen domineres for meget af dem, som ser uddannelsen som et pauserum og deres eneste mulighed for at få en videregående uddannelse. 

Læs mere

Politiken: Læreruddannelsen er blevet desløve og sløsedes højborg 

Powered by Labrador CMS