De danske lærere har været på besøg på Sct Mary's School to gange hvert år

Lærere: Samarbejde med venskabsskole giver dyb refleksion

Gentofte Skole har gennem de seneste to år samarbejdet med en skole i Bath i England. Det har givet nye ideer til undervisningen og mulighed for refleksion. Det betyder meget, at det er foregået over længere tid, fortæller lærere og ledere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Når man bare tager på besøg i et andet skolesystem en enkelt gang, så giver det ikke så meget. Man er så overvældet af alle forskellene og indtrykkene, at man ikke kan få det omsat til praksis. Men anden gang synker det ind, så man kan bruge det", fortæller Anne Marie Kampmann, som er lærer på Gentofte Skole.

Projektet startede for to år siden, da en delegation af danske skoleledere var i London. Her fik leder på Gentofte Skole Hanne Søberg kontakt til International Learning and Research Centre, som var interesseret i et samarbejde mellem danske og engelske skoler. For Hanne Søberg var det vigtigt, at det blev et samarbejde, som både ville give noget på strategisk lederniveau, på lærerniveau og for børnene.

Et samarbejde kom i stand med Sct. Mary's School i Bath, og siden har der været to lærerbesøg og et strategisk lederbesøg om året.

Også de engelske lærere har været glade for, at samarbejdet har strakt sig over længere tid.

"Det personlige læringsniveau har været dybere. Fordi vi observerer hinanden undervisning, får man virkelig reflekteret på sin egen undervisning og overvejet, hvilke ting man har lyst til at overtage og ændre", fortæller lederen på Sct. Mary's Primary School, Elaine Hewitt.

Tydelige læringsmål på tavlen

De danske lærere har fået meget ud af at se på klasserumsledelsen i England.

"I England har de undervisningsassistenter, som tager sig af en masse af det praktiske i klassen. Det gør en forskel. Men det der slog os mest var den måde de bruger læringsmål, som bliver skrevet op på tavlen for hver eneste time. Eleverne ved præcis, hvad de skal nå hele tiden. Det har vi taget med os hjem", fortæller Anne Marie Kampmann.

Undervisningsdifferentiering er også langt mere udbredt på skolen i Bath. Børnene er på forskellige niveauer i de forskellige fag. De ved selv, hvor de ligger i øjeblikket og sætter sig derfor ved forskellige borde i timerne, så de kan være sikre på at få den støtte og hjælp, de har brug for.

Vi kan lære noget af den danske frihed

For lærerne i Bath har det været interessant at se på den danske måde at lære fremmedsprog.

"Efter jeg har set, hvordan de danske lærere taler fremmedsproget med eleverne i timerne, er jeg begyndt at bruge den form for undervisning meget mere derhjemme", fortæller lærer Jenny Sawage, som underviser i fransk.

De engelske besøgende var meget overraskede over den grad af frihed, de mødte på den danske skole.

"Det engelske skolesystem er meget stift og kontrolleret af regeringen. Men det er ved at ændre sig, så vi kan lære en masse af det danske system", siger Elaine Hewitt.

Læreruddannelsen og kommunen har deltaget

I Danmark har Gentofte Kommune og Læreruddannelserne Metropol deltaget i samarbejdet, og lektor Lone Krogsgaard Svarstad og har været med på en del af møderne og faciliteret nogle af de mere teoretiske diskussioner om undervisning og ledelse.

Det har været en stor styrke ved samarbejdet er de alle enige om.

"Vi har haft tid og støtte til virkelig at reflektere over vores profession i dybden. Det er noget, man har brug for, men som er svært at finde tid til til dagligt", siger Hanne Søberg

Lærerne er også overbeviste om, at eleverne får noget ud af samarbejdet. I denne måned er de i gang med en dialog mellem de danske og engelske elever, hvor de kan stille hinanden spørgsmål og lære mere om hinandens traditioner og tanker om julen. Børnene taler sammen via flash meetings, så de får både udviklet deres it-kompetencer, deres sprog og udvidedet de kulturelle horisonter.

"Det får et andet forhold til fx juletraditioner, når de kan snakke med rigtige børn på deres egen alder, end når det bare er os lærere, der står og fortæller om tingene", siger Anne Marie Kampmann.