Det er snakken mellem skolebesøg og oplæggene i bussen, som er vigtigt, mener flere deltagere.

Politisk bustur: "Det er snakken ind i mellem, der er vigtig"

Flipped classroom, talentklasse og innovation var tilbuddene på dagens første skole-speeddating mellem politikere, embedsmænd og organisationsfolk, som er på KL-arrangeret bustur.

Publiceret
Skoleledernes formand Claus Hjortdal satte sig på gulvet for at høre elevernes ord om skolens talentklasse.
Ina er ved at lave forsøg i klassen. Forberedelsen har været at se en video hjemme, som lærer Casper Albertsen har lavet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

KL vil skabe et fælles udgangspunkt for parterne mellem skolerne, når det gælder om den varierede og motiverende skoledag. Og første stop på dagens tur er Erritsø Fællesskole i Fredericia Kommune. 27 politikere, embedsmænd og organisationsfolk bliver bænket i skolens auditorium. Skoleleder Anders Axø skolen byder velkommen. Han har 140 medarbejdere og "1200 elever som gerne vil gå i skole. De fleste i hvert fald", siger han og får formanden for Skole og Forældre til at trække på smilebåndet.

KL inviterer Danmarks Lærerforening på bustur

Han præsenterer skolen som en skole, der har tillid og fællesskab som vigtige fokuspunkter. 

Skolens tillidsrepræsentant Lisa Mikkelsen når også forbi og understreger, at fællesskabet ikke mindst beror på en aftalt fælles forståelse om rammerne for lærernes liv i Fredericia.

"Det der gør reformen forholdsvis spiselig er, at vi har et forståelsespapir knyttet til Lov 409. Det er vigtigt for fællesskabet og fleksibiliteten", siger hun, inden hun stryger ud ad døren igen. Og spørger man skoleleder Anders Axø om, hvad et aftalepapir om en fælles forståelse betyder for hans skole, er svaret klart:

"Jeg kunne ikke drive skole uden det", siger han. 

Det gode eksempel

Formand for Fredericia Lærerforening Per Breckling er mødt op på skolen og følges rundt med den store gruppe, der dog undervejs bliver splittet op i tre. Én gruppe skal se en lærer arbejde med flipped classroom. Én gruppe skal i talentklassen, og en klasse skal se på innovation.  Per Breckling sætter pris på, at så mange, som har indflydelse på skolerne i Danmark, giver sig tid til at besøge en velfungerende skole i Fredericia.

"For mig er det en lejlighed til at vise skolevæsenet i Fredericia frem. Jeg kan vise, at et godt samarbejde mellem ledelse og de ansatte baserer sig på aftaler. Lærerne har i gennemsnit 733 undervisningstimer om året. Det gør, at vi kan lave bedre opgaveløsning. Jeg viser gerne de gode eksempler frem", siger Per Breckling.

Efter rundturen på skolen siger socialdemokratiets undervisningsordfører Annette Lind, at det varmer hendes hjerte at se, hvordan skolen arbejder med trivslen.

Annette Lind er tit på skolebesøg, men i dag er det alligevel anderledes.

"Vi får en fælles forståelse mellem parterne, som jeg tror, betyder rigtig meget. Det er snakken ind i mellem, som er vigtig", siger hun.

Vigtig dialog

Og formand for undervisningsudvalget i DLF Bjørn Hansen er enig:

"Det er først og fremmest den dialog og snak man har med de øvrige, om det man ser, der betyder noget", siger han.  "Når vi ser de ting, kan jeg ind i mellem få sagt, at det her skyldes, at lærerne har mulighed for at lave deres forberedelse. Læreren, der har mulighed for at lave flipped classroom kan sidde hjemme eller på skolen og lave videoer - så eleverne faktisk får større udbytte af det", siger Bjørn Hansen og fortæller, at det er hans opgave at fortælle, at det ikke er sådan på alle skoler.   

"Vi skal have formidlet, at der er skoler, hvor der ikke er den tid til, at lærerne kan lave det. Det her er et godt billede af, hvordan det kan fungere", siger Bjørn Hansen.

Powered by Labrador CMS