Ellen Trane Nørby (Venstre), Rasmus Edelberg (Skole og forældre) og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil mødtes på lærerkongressen i dag.
Ellen Trane Nørby (Venstre), Rasmus Edelberg (Skole og forældre) og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil mødtes på lærerkongressen i dag.

Minister: Slut med at mase lovgivning ned over skolen

I en tale på lærernes kongres slog undervisningsministeren i dag fast, at der er sat punktum for mange års uro om folkeskolen. Hun fortalte, at der i forhandlingerne om et nyt testsystem faktisk havde været politisk flertal for at fortsætte med at teste bredt i fire fag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De delegerede på lærerkongressen i København skulle ikke lytte til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i mange minutter, før hun følte trang til at understrege over for dem, at hun ikke lider af hukommelsestab.

For ministeren husker meget klart, hvad der skete for knap et årti siden, lod hun forstå.

"Lad mig sige det klart: Jeg ved godt, at Socialdemokratiet har deltaget i den kamp, jeg husker det hele, og det står for mig bogstaveligt talt som et skoleeksempel på den måde, man ikke skal gøre tingene på", lød det fra ministeren, der dermed henviste til lærerlockout og vedtagelsen af folkeskolereformen i 2013.

Og efter mange år med folkeskolen som centrum og kampplads for ideologiske, politiske slagsmål er det nu en kendsgerning, at sådan er det ikke længere, påpegede ministeren i sin tale.

Hun henviste til fredagens store skoleaftale, hvor hun sammen med både folkeskolens forligskreds og alle folkeskolens aktører i samarbejdet Sammen om Skolen var nået til enighed om Folkeskolens Nationale Færdighedstest som afløser for de hidtidige forkætrede nationale test, samtidig med at også elevplaner og udtrykket ikke-uddannelsesparat afskaffes.

"Det er vejen til at sætte punktum for uro", sagde ministeren - der kort tid efter høstede bifald fra salen, da hun slog fast, at det er slut med "fremover at lave en masse lovgivning og mase den ned oppefra uden at lytte på dem, det egentlig handler om".

Politikerne lod sig overbevise

Politikerne lod sig overbevise

For at illustrere, hvad det nye brede dialogbaserede samarbejde om folkeskolen betyder for at lægge låg på politiske stridigheder og opnå nye brede aftaler nævnte hun forhandlingerne om fredagens aftale.

"Det er sådan, at vi faktisk fra regeringens side lagde op til, at der uforandret skulle testes i fire fag, nemlig engelsk, fysik/kemi, dansk og matematik - og det var der også et temmelig gevaldigt politisk flertal for", oplyste ministeren - og fortsatte:

"Det vil sige, at det ville have været det nemmeste i verden at fortsætte derudaf med test i fire fag. Men på grund af de indspark, vi fik, og konstruktiv snak, hvor man kommer i dybden med det principielle i at fx at teste smalt i læsning og matematik eller bredt hen over fire fag, opdagede vi, at det er fundamentalt forskelligt. At det er en helt anden skole, vi skaber på ryggen af det nu. Ikke mindst fordi det at teste smalt i læsning og matematik spejler sig over i alle andre fag", lød det fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Og dermed stod det altså klart, at det er Danmarks Lærerforening, KL og skolelederne, der med deres fælles forslag om et nyt lineært testsystem i de to fag har fået overbevist et flertal af politikere om værdien i det - takket være det nye samarbejde, Sammen om Skolen.

"Vi har lyttet, og vi har gjort, som I i DLF og skolelederne og KL har anbefalet. Tusind tak for det", sagde hun.

Men ro om folkeskolen må ikke forveksles med stilstand, understregede ministeren også.

"Vi skal finde en balance, der giver ro, samtidig med at vi ét efter ét løser de problemer, der vitterligt er. Jeg synes, vi skal tage dem som perler på en snor, - inklusion, fælles mål, arbejdsmiljøet, fagrækken, understøttende undervisning - og lade være med at sigte efter store reformer, hvor det bliver et stort bunkebryllup", sagde ministeren.

To år siden sidst

Hun nævnte, at det er to år siden, hun sidst stod på talerstolen på lærerkongressen "og ønskede mig det samarbejde, vi har nu".

"Der er gået to år, hvor der er sket meget lidt i forandringer af folkeskolen - fordi vi har brugt tiden på corona. Og alligevel er der sket rigtig meget. Vi har fået lavet mange generalprøver på det samarbejde, vi har nu. Vi har fået corona-knubs, som samfund og skolesektor - men summa summarum er skolesektoren kommet ualmindeligt helskindet igennem".

Undervisningsministeren sluttede sin tale af med at rette en særlig tak til formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, som blandt andet fik ros for sit "mod til at lægge hænderne på kogepladen".

"Tak til Gordon. For alt det du bringer ind til bordet. Jeg tror, vi har fundet en ny måde at lave skole på. På din egen underfundige jyske facon er man ikke et øjeblik i tvivl om, hvornår det er alvor. Hvornår du vil noget, og hvornår du ikke vil noget", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

Powered by Labrador CMS