Centre for undervisningsmidler frygter nedskæringer

Finansministeriet har sat en undersøgelse i gang af Centrene for Undervisningsmidler. Lærerne har til på onsdag til at fortælle, hvad de bruger centrene til. På centrene frygter man, at en lav svarprocent vil betyde nedskæringer og besparelser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har ligget i luften allerede før CFU'erne blev flyttet ind i CVU'erne og siden ind i professionshøjskolerne, at der skulle sættes en undersøgelse i gang. Og her i foråret er Finansministeriet så gået i gang med at gennemføre undersøgelsen. Planen er at afdække og fremme effektivisering. Nogle opgaver kan måske flyttes ud i kommunerne og nogle kan udliciteres.

"Der er som udgangspunkt ikke noget problem i, at man går ind og undersøger, hvordan pengene bliver brugt. Det gør professionshøjskolerne også selv hele tiden. Det er en del af gamet. Det, der bekymrer mig, er, om der ligger et facit på forhånd om, at her skal spares penge og effektiviseres på en måde, der ikke er belæg for", siger formanden for professionshøjskolernes rektorforsamling Laust Joen Jakobsen.

Lærerne har en uge til at svare

En del af undersøgelsen består af en brugerundersøgelse. Så samtlige lærere, som bruger centrene har i onsdags modtaget et spørgeskema per mail. Svarfristen er allerede på onsdag, og på centrene frygter man nu, at alt for få lærere vil have tid til at svare.

"Der er en masse lærere, som har et fint og aktivt brug, det ved vi. Men min bekymring går på, om de får svaret. Og selv om konsulentfirmaet godt kender begrænsningerne af sådan en undersøgelse, så kan jeg godt være bange for, hvordan den vil blive læst i Finansministeriet. En lav svarprocent kunne meget nemt ses som manglende interesse", siger prorektor på i UC Lillebælt Jørgen Thorslund.

Han mener, at CFU'ernes store problem er, at de er for usynlige. Skolerne kender og bruger dem i stor stil, men i det politiske spil har de en meget lidt fremtrædende rolle.