»I den bedste af alle verdener ville jeg gerne have en arbejdstidsaftale, der sikrede min forberedelsestid. Men det er nok lidt utopisk i de her år. Men som minimum vil jeg gerne have det, man har på folkeskoleområdet«, siger Anders Thorsen.
»I den bedste af alle verdener ville jeg gerne have en arbejdstidsaftale, der sikrede min forberedelsestid. Men det er nok lidt utopisk i de her år. Men som minimum vil jeg gerne have det, man har på folkeskoleområdet«, siger Anders Thorsen.

Lærer på kostskole: »Jeg vil også have en arbejdstidsaftale«

Lærer Anders Thorsen er ansat på en kostskole, som er på overenskomst med staten. Derfor har han stadig ingen arbejdstidsaftale. DLF håber at lande en aftale kort før jul.

Publiceret

FØLG MED PÅ FOLKESKOLEN.DK

Lærernes Centralorganisation forhandler med Medarbejder- ogKompetencestyrelsen om en arbejdstidsaftale for lærere, somarbejder på statslig overenskomst. Det gælder for eksempel social-og sundhedslærere, lærere på private gymnasiers grundskoler, friefagskoler og lærere på Dansk Røde Kors' asylafdelinger.Folkeskolen.dk følger forhandlingerne op til jul.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg har ingen arbejdstidsaftale. Vi har heller ikke en lokal aftale. Vi har ingenting. Det bliver ved med at blive skubbet. Men vi skal da også have en aftale«, siger Anders Thorsen, som er lærer for elever i 7.-10. klasse på Bagsværd Kostskole.

1. september indgik KL og Lærernes Centralorganisation en arbejdstidsaftale for lærerne på det kommunale område. De udgør langt den største del af DLF's medlemmer. Efterfølgende har Lærernes Centralorganisation forhandlet med Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, som forhandler på statens område, for at lande en arbejdstidsaftale for lærere, som arbejder på det statslige område. Lærerne i staten er blandt andre social- og sundhedslærere, lærere på private gymnasiers grundskoler, frie fagskoler og lærere på Dansk Røde Kors' asylafdelinger. Omkring 1.200 af DLF's medlemmer arbejder på en statslig overenskomst. Anders Thorsen er som lærer på en grundskole på et privat gymnasium en af dem.

»Jeg har læst lærernes aftale og fulgt med i debatten. Nogle var megabegejstrede, og nogle var vrede, og så sad jeg og tænkte, at vi er nogle, som slet ikke har noget overhovedet. Det var lidt et antiklimaks, når jeg talte med lærerkolleger, der var på en folkeskole. Mange diskuterede, om de skulle stemme for eller imod. Det var fedt, men jeg kunne ligesom ikke stemme, for det handlede ikke om mig«.

Han håber, at det lykkes at få nogenlunde samme vilkår på hans skole, som gælder for lærerne i folkeskolen.

»Jeg håber, at en aftale vil sikre et forpligtende samarbejde mellem ledelsen og os. Jeg synes, jeg har et godt samarbejde med min leder, og vi får tingene til at glide. Men hvad sker der, hvis han går på pension om to år? Vi skal have sikret, at det gode samarbejde fortsætter«, siger han.

Formand for DLF Gordon Ørskov Madsen er helt enig. Han sidder selv ved forhandlingsbordet, når forhandlingerne om en arbejdstidsaftale på statens område går ind i den afgørende fase i dagene før jul.

»Forhandlingerne begynder at tage fart nu. Det er målet, at vi bliver færdige lige op til jul. Hvis ikke vi gør det, så bliver arbejdstidsforhandlingerne en del af Overenskomst 21. Det vil vi helst undgå. Vi tror på, at vi lige nu har ro til at koncentrere os om lige præcis arbejdstid og ikke alle de andre overenskomstområder. Vores opfattelse er, at det også er modpartens ønske at lande en aftale inden jul«, siger Gordon Ørskov Madsen.

Man kan dog ikke bare kopiere den arbejdstidsaftale, som er indgået på det kommunale område.

»Den arbejdstidsaftale, vi indgår på statens område, skal ligne og have samme værdi som den på det kommunale. Men de kan ikke være nøjagtig ens, fordi der ikke er noget kommunalt led i staten. Der er staten, og så er der skolerne. Det, vi i den kommunale aftale har lagt som aftalemæssige forpligtelser mellem kreds og kommune, skal vi finde ud af, hvordan vi flytter til skoleniveau og det statslige niveau«.

Powered by Labrador CMS