Den amerikanske kuglerobot triller rundt, tiltrækker sig opmærksomhed ved hjælp af lyd og lys og reagerer på berøringer.

En robot er nem at aflæse for elever med særlige behov

Danske skoler er begyndt at bruge robotter i undervisningen. En robot er forudsigelig, tålmodig og nem at aflæse og egner sig derfor især til elever med udviklingsforstyrrelser. Det afspejler sig på en konference i Billund med 330 internationale forskere og producenter af robotter.

Publiceret Senest opdateret
"Robotterne er gode til specialundervisning, fordi de er tålmodige. De bliver ved med at gentage øvelsen, indtil barnet er trygt ved at gå videre til næste øvelse", siger Mette Thybo, direktør i Capital of Children Company.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konferencen Robobusiness Europe er inddelt i otte spor efter de sektorer, hvor robotteknologien lige nu byder på udviklingsmuligheder. Capital of Children Company, som er et samarbejde mellem Billund Kommune og Lego Fonden med fokus på børns leg, læring og kreativitet, er arrangør af det spor, som handler om robotter til undervisning.

Koreanske robotter skal måske undervise danske elever med ADHD

Sideløbende er Capital of Children Company med i pilotprojektet Patria - Pædagogiske Træningsrobotter inden for Autisme Spektret - på Søndre Skole i Grindsted, hvor man bruger kuglerobotter til undervisning af børn med autisme. Det sker i samarbejde med Blue Ocean Robotics, børnepsykiatrisk afdeling i Region Syddanmark og Odense og Billund Kommuner. 

En robot bliver ved med at gentage øvelsen

Den amerikanske kuglerobot triller rundt, tiltrækker sig opmærksomhed ved hjælp af lyd og lys og reagerer på berøringer. Ud over fysisk træning kan robotten tilpasses elevens individuelle behov og interesser med det formål at udvikle elevens sociale færdigheder. Det fører til, at eleven bliver mere fokuseret, engageret og i stand til at koncentrere sig i længere tid.

Robottens indtog i folkeskolen: Nu kommer Nao til de jyske klasser 

Også mere menneskelignende robotter egner sig godt til specialundervisning. De kan for eksempel bruges til at lære elever med sociale udfordringer at læse ansigtsudtryk, fordi de både er nemme at aflæse, og fordi deres forskellige ansigtsudtryk er mere konstante end hos mennesket. Robotterne kan også svare på spørgsmål, og de kan indgå i undervisning i for eksempel begynderengelsk, og de kan styrke børnenes koncentration og hukommelse.

Robot underviser på japansk skole

"Robotterne er gode til specialundervisning, fordi de er tålmodige. De bliver ved med at gentage øvelsen, indtil barnet er trygt ved at gå videre til næste øvelse. De egner sig både til børn med forskellige former for autisme, og til børn med ADHD og andre udviklingsforstyrrelser", siger Mette Thybo, som er administrerende direktør i Capital of Children Company.

Elever kan få en robot til at recitere et digt

Robotter kan også bruges i kompenserende specialundervisning for voksne.

"Ja, i den grad. Det handler om, hvilket kognitivt niveau den enkelte er på", siger Mette Thybo.

Bedre at påvirke udviklingen end blot at blive påvirket

Udviklingen af robotter går i et hæsblæsende tempo, men i stedet for at blot at blive påvirket af dem, er det bedre at se på, hvordan man kan påvirke udviklingen af robotter til blandt andet sundhedsplejen, skolen, industrien og som personlige hjælpere, mener Mette Thybo.

Elever lærer ingeniører at lege med Lego-robotter

"Vi holder konferencen for at give forskere og producenter mulighed for at netværke og dele viden på globalt plan, så vi kan videreudvikle på robotterne", siger direktøren.

Konferencen begyndte i mandags og slutter i dag. Du kan se eksempler på robotter til undervisning af elever med udviklingsforstyrrelser via linket til højre.