For at øge rekrutteringen af elever har Sosu Nord netop åbnet nye afdelinger i Frederikshavn og Aars. Til januar åbner endnu to nye afdelinger. Foto:
For at øge rekrutteringen af elever har Sosu Nord netop åbnet nye afdelinger i Frederikshavn og Aars. Til januar åbner endnu to nye afdelinger. Foto:

Undervisere: Elevløn fra start og skoler tæt på giver flere sosu-elever

Tætte samarbejder mellem sosu-skoler og kommuner, uddannelsesaftaler med elevløn helt fra start, sosu-skoler tæt på eleverne og en forbedring af sosu-fagets image. Det er vejene til at få flere til at søge mod sosu-skolerne. Det mener Magne Dreyer og Jytte Fyhr, sosu-undervisere på henholdsvis Sosu Nord og ZBC.

Publiceret

ÆLDRETOPMØDE    

I kølvandet på TV 2-dokumentaren"Plejehjemmene bag facaden" har sundheds- og ældreminister MagnusHeunicke inviteret til ældretopmøde sammen med Ældre Sagen,FOA og KL.
På topmødet skal inviterede borgere, pårørende, forskere, fagfolk,ledere, medarbejdere og politikere diskutere, hvordan fremtidensældrepleje skal se ud.
Topmødet bliver startskuddet til et arbejde, der skal definere enny retning for ældreområdet.
Ældretopmødet var planlagt som et fysisk møde hos Ældre Sagen iKøbenhavn den 30. september og 1. oktober. På grund af coronaafholdes topmødet nu i stedet digitalt.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I næste uge har sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke inviteret til ældretopmøde sammen med Ældre Sagen, FOA og KL for at diskutere fremtidens ældrepleje. Op til topmødet har Danske Sosu-skoler indtrængende bedt om, at rekruttering til sosu-uddannelserne sættes højest på dagsordenen. For skal kvaliteten i fremtidens ældrepleje sikres, er spørgsmålet om rekruttering helt essentielt, mener Danske Sosu-skoler.

Med et fald på knap 40 procent i tilgangen til sosu-uddannelsernes hovedforløb siden erhvervsskolereformen i 2015 sat sammen med et stigende antal ældre, faldende ungdomsårgange og mange sosu-medarbejdere på vej mod pension, er det nemlig tvingende nødvendigt at få langt flere til at søge ind på sosu-skolerne.

Men hvad kan der egentlig gøres for at få flere til at søge mod sosu-uddannelserne?

Det spørgsmål har vi stillet til de to sosu-undervisere Magne Dreyer og Jytte Fyhr, tillidsrepræsentanter for medlemmer af Danmarks Lærerforening på henholdsvis Sosu Nord og Sosu Roskilde, Zealand Business College (ZBC).

Nye lokale afdelinger øger rekrutteringen

På Sosu Nord har man fokus på at skabe en stærk, lokal forankring i samarbejdskommunerne i Nordjylland, og for at understøtte rekrutteringen i hele det nordjyske område er skolen i fuld gang med at åbne afdelinger i flere mindre byer.

Hidtil har Sosu Nord haft afdelinger i Aalborg og Hjørring, men i august i år åbnede skolen afdelinger i både Frederikshavn og Aars. I henholdsvis lokaler på Frederikshavn Handelsskole og Erhvervsskolerne Aars. Til januar er planen så at udvide med to yderligere lokalafdelinger i Jammerbugt og Mariagerfjord Kommune.

"Nærheden betyder rigtig meget, når man skal rekruttere elever til social- og sundhedsuddannelserne", siger Magne Dreyer.

Det tyder på, at han har ret. Alene på afdelingen i Frederikshavn er der startet 13 elever på Grundforløb 1 og i alt 61 elever på Grundforløb 2 - 25 af dem til social- og sundhedsassistent og 36 til social- og sundhedshjælper.

30 af GF2-eleverne er på elevkontrakt og dermed elevløn helt fra start. De er ledige, der alle har været i jobrotationspraktikker i ældreplejen i Frederikshavn Kommune og er så efterfølgende blevet tilbudt elevkontrakter.

"Elevløn fra start er afgørende. Så det er vigtigt, at arbejdsgiverne åbner endnu mere for pengekasserne, så elevløn kan komme endnu mere i spil", mener Magne Dreyer.

Eleverne følges tæt

På ZBC arbejder de blandt andet med fem dages midtvejspraktikker i grundforløb 2, hvor eleverne kommer ud i praksis uden at have nogen former for ansvar. Derudover har de stort fokus på relationsarbejde mellem elever og undervisere.

"Vi har blandt andet et kontaktlærersystem med to kontaktlærere i hver klasse. Kontaktlærerne følger eleverne tæt, og vi kontaktlærere får hver morgen en melding over mail om, hvis nogle af vores elever er fraværende. Så vi kan sende en sms, ringe eller tage fat i dem for at høre, om alt er ok", fortæller Jytte Fyhr.

Powered by Labrador CMS