Efteruddannelse
0   41

Årets bedste projekter fra lærernes grund- og efteruddannelse er fundet

65 personer - 48 kvinder og 17 mænd - har i år fået indstillet deres bachelor- og pædagogiske diplomprojekter til Lærerprofession.dk. Dommerne fandt fire prisværdige bachelorprojekter, men kun to diplomprojekter.

Årets prisvindende projekter er fundet - efter hårdt arbejde af 34 dommere i tre komiteer.

41 professionsbachelorprojekter fra læreruddannelsen og syv pædagogiske diplomprojekter er præsenteret og offentliggjort på Lærerprofession.dk, og midt i november uddeles der priser for de bedste.

Dommerne havde selvfølgelig gjort deres hjemmearbejde og inden møderne sorteret de nominerede projekter i tre bunker: 1: prisværdige, 2: måske prisværdige og 3: ikke prisværdige. Den sidste bunke var heldigvis den mindste.

Men der var bestemt ikke enighed fra begyndelsen, for dommerne kommer med meget forskellige baggrunde. Og det er helt bevidst, for de indstillede projekter skal belyses fra mange sider. Det er ikke nok - men heller ikke nødvendigt - med et 12-tal ved eksamensbordet. Man skal kunne mærke, at bachelorerne vil noget med deres læreruddannelse, og at de erfarne lærere, der har taget en PD-uddannelse, brænder for at udvikle skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Så når dommerne mødes, bliver det projekt, som skolelederen og læreren finder inspirerende, måske vurderet vurderer som lidt for uklar i koblingen mellem teori og praksis af pædagogikprofessoren eller af underviseren fra læreruddannelsen. Matematiklæreren ser måske nogle andre kvaliteter, end dem dansklæreren fremhæver, og den ene professor er ikke nødvendigvis enig med anden.

Hvad er det i netop det projekt, der kan inspirere andre, og hvordan bidrager det til udvikling af lærerprofessionen, bliver det spurgt.

Der bliver argumenteret, lyttet og læst op.

"Jamen, hør lige, hvad der står på side 22."

"Men hvordan passer det sammen med citatet side 28?"

"Ja, det er en fin analyse af lærerinterviewene, men jeg mangler observationer af undervisningen, og hvor er elevernes stemmer?"

Tre prisværdige bachelorprojekter

Efter flere timers votering besluttede dommerne i sidste uge, hvilke tre bachelorprojekter, der er prisværdige. Men så var man mindre end halvvejs med vurderingsarbejdet. For derefter blev det for alvor svært, for hvilket projekt skulle udløse henholdsvis 1.-, 2.- og 3.-prisen, når de alle tre er gode, og man ikke, som i sporten kan klare det med et stopur eller et målfoto?

Det var svært. Men efter endnu nogle timer blev dommerne enige. Deres afgørelser offentliggøres fredag den 15. november.

Årets vindende bachelorprojekter er:

To pædagogiske diplomprojekter

Dagen efter mødtes et nyt dommerhold for på samme måde at arbejde sig igennem de syv indstillede pædagogiske diplomprojekter. Analyserne forgik også her med temperament og spændende diskussioner. Men da de indstillede projekter et efter et var blevet fagligt røntgenfotograferet og scannet for pædagogiske og didaktiske styrker og svagheder, var der kun to tilbage. Så for første gang i otte år uddeles der ikke tre priser for gode PD-et projekter. De vindende projekter er:

  • "Self-efficacy i matematikundervisningen" af Helene Salvagni Binderup, Professionshøjskolen Via UC
  •  "Tidlig indsats for elever der har læseforståelsesvanskeligheder" af Malene Ross-Hvam, Professionshøjskolen Via UC

    Dommernes vurderingsskema

    Vi prioriterer originalitet og vurderer, om et projekt kan inspirere andre studerende, lærere i skolen og undervisere og vejledere på lærernes grund-, efter- og videreuddannelse, og om det kan bidrage tiludvikling af lærerprofessionen og skolen

    Nummer / titel / navn


    Begrundelse for valg af emne, kontekst og indkredsning af lærerfaglig problemstilling 


    Skarphed i problemformuleringen 


    Disponering af projektet herunder begrundelser for valg af teori og metoder 


    Gennemførelse af undersøgelse (egen empiri, brug af videnskabelig metode, begrundet metodevalg) 


    Analyse, behandling og anvendelse af egen og andres empiri (Hvad? Hvordan?)

     

    Anvendelse af faglig viden (teori i spil, praktikerfaringer)

     

    Konklusion og fremadrettede handlemuligheder,  herunder refleksions- og udviklingskompetence

     

    Formidlingskompetence herunder let forståeligt, korrekt sprog og stavning

     

     

    Andet (fx samlet overblik og indblik i kompleksitet, originalitet, innovativ tænkning, undersøgende og nysgerrig arbejdsmetode kontra en mere skolastik form.)

     

    Samlet vurdering (1: prisværdig, 2: måske prisværdig, 3: ikke prisværdig)


     

 

Pris for naturfagsprojekt

I 2018 og 2019 har Lærerprofession.dk's særpristema været naturfag. Prisen skulle tildeles for et projekt, der "diskuterer grundskolens naturfag, biologi, fysik-kemi, geografi, natur/teknologi". Men sidste år fandt specialkomiteen ikke et eneste prisværdigt projekt, og det har måske forskrækket eksaminatorer og censorer, for i år havde de kun indstillet tre projekter.

Til gengæld fandt dommerne en 2019-vinder:

Taler, sang og champagne

Priserne uddeles fredag den 15.november ved en fest i København. 1.-priserne er på 10.000 kroner, plus et boggavekort på 3.000 kroner fra Akademisk Forlag og Hans Reitzels Forlag, 2.- og 3.-priserne er på 6.000 kroner plus et tilsvarende boggavekort. Særprisen er på 10.000 kroner.

Alle får desuden en smuk Mano-kande fra Kähler, som symboliserer kvalitet og funktionalitet. Og det hele pakkes ind i taler, sang og champagne!

Lærerprofession.dk drives fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.154 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.934 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.343 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.792 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
204 andre er allerede tilmeldt