Inklusion
0   9

Grundbog om Nest viser vej til øget inklusion i praksis

Mange lærere har efterspurgt en grundbog om, hvordan man bruger Nest til at inkludere elever med autisme, siden medarbejdere fra PPR i Aarhus for halvandet år siden skrev en overordnet bog om det amerikanske program i Danmark. Nu har de udgivet en bog med 22 konkrete metoder.

Det gavner klassens elever med autisme uden at skade resten af eleverne, når undervisningen tager udgangspunkt i de behov for ro, struktur og en systematisk tilgang til hverdagen, som børn med autisme har.

Det er essensen af den evaluering af de to første Nest-klasser på Katrinebjergskolen, som Aarhus Kommune præsenterede i forrige uge. I Nest inkluderes fire normalt begavede elever med autisme i en klasse med 12 almene elever fra skoledistriktet fremfor at blive henvist til specialundervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Om Nest

  • Nest er en metode til at skabe veltilrettelagt undervisning, så normalt begavede børn med autisme kan inkluderes i klasser med almene børn. Nøgleordene er vedvarende brug af struktur, tydelighed og visuel støtte, så eleverne hele tiden ved, hvad de skal. Det skal give dem overskud til at lære.
  • I New York har programmet kørt i over ti år. Her går 4.000 børn i en Nest-klasse, og eleverne med autisme klarer sig lige så godt som de almene elever. Begge grupper løftes fagligt, socialt og følelsesmæssigt.
  • Der er to undervisere i alle lektioner. Den ekstra voksne finansieres af de fire elever med autisme, som ellers skulle have haft et langt dyrere specialtilbud.

Klasserne blev etableret i 2016, og der har været så stor interesse for Nest fra skoler og kommuner, at en række medarbejdere fra PPR og Specialpædagogik i Aarhus for halvandet år siden skrev bogen 'Nest programmet i Danmark. En tredje vej til inkluderende fællesskaber', udgivet på forlaget Dafolo.

Dengang havde skribenterne ikke planer om flere bøger, men nu har de skrevet en om, hvordan man anvender metoderne i praksis i Nest-programmets indskolingsklasser.

"Hvor vores første bog introducerede Nest og beskrev, hvordan vi er fløjet ind i metoden organisatorisk, flytter vi med den nye bog ind i klasselokalet: Hvad er Nest, når vi beskriver det nærmere? Vi viser, hvad man kan lave i praksis, så andre kan lade sig inspirere", fortæller Katrine Tranum Thomsen, som deler redaktørrollen på begge bøger med Stine Clasen.

Metoderne præsenteres ud fra den samme vinkel

Nest-pædagogikken handler om at have et særligt fokus på etableringen af et stabilt, roligt og fordybende fagligt og socialt fællesskab. Bogen viser igennem 22 metoder, hvordan pædagogikken i Nest kan se ud i praksis på baggrund af det fundament om en fælles pædagogisk tilgang til klassen, de værdier og den viden, programmet bygger på.

Metoderne falder i fire kategorier:

  • Socialt samspil
  • Kontakt og kommunikation
  • Selvregulering
  • Overblik og struktur

De 22 metoder har sit eget kapitel og bliver præsenteret under fem overskrifter:

Intro: En kort indflyvning til metoden.

Hvorfor: En redegørelse for rationalet bag metoden, både i forhold til elever med autisme og til alle børn.

Hvordan: Om hvordan metoden kan se ud i praksis, hvordan den kan overføres, og hvad man skal overveje.

Kom i gang: Om hvad der kan være først skridt og andre overvejelser i forhold til at anvende metoden.

Bliv ved: Peger på forhold, som kan understøtte fastholdelse af metoden og foregribe typiske udfordringer med den pågældende metode.

Hvis du kan se det, så sig det

En af metoderne til at fremme trivsel og faglig udvikling blandt eleverne i en Nest-klasse hedder deklarativt sprog. Eller med andre ord: Hvis du kan se det, så sig det.

Her følger en temmelig forkortet udgave af bogens beskrivelse af deklarativt sprog:

Intro: Deklarativt sprog er, når den professionelle italesætter sin egen indre stemme i form af en kommentar eller konstatering med henblik på at udvikle elevernes egen tænkning.

Hvorfor: Elever med autisme har ofte vanskeligheder med at opsamle og afkode informationer om dem selv, andre mennesker og verdenen omkring dem.

Hvordan: Den professionelle kan sætte ord på, hvad der sker, som kan være vigtigt for elevene at lægge mærke til. For eksempel kan man sige: 'Sofus har fødselsdag i dag' i stedet for at instruere elevene i at ønske tillykke med fødselsdagen (et eksempel ud af flere under 'Hvordan', red.).

Kom i gang: Beslut, hvilke typer deklarativt sprog, der skal være første øvepunkt. Et godt sted at begynde kan være 'Væsentlige informationer fremhæves'.

Bliv ved: I deklarativt sprog gør man sine egne mentale processer tilgængelige for andre. Ofte er disse processer ikke engang bevidste og reflekterende, og derfor skal der fortsat bruges energi på at bevidstgøre dem og gøre metoden til en vane.

Bogen gør også forfatterne klogere på Nest

Nest er bygget op omkring velkendte specialpædagogiske greb, og det har været forholdsvis let at skrive bogen, fortæller Katrine Tranum Thomsen, som til hverdag er psykolog og konsulent i udvikling og tilsyn i PPR og Specialpædagogik i Aarhus.

"Nest harmonerer med meget af det, vi i øvrigt ved fra vores arbejde med sociale fællesskaber. Men det er ikke os, der står i klasselokalerne. Vi rådgiver lærere og pædagoger og ser på Nest udefra og trækker desuden på den viden, der findes. Men bogen har også gjort os selv klogere, fordi den indgår i processen med at oversætte Nest til en dansk kontekst", siger hun.

De to hidtidige bøger om Nest kommer næppe til at stå alene. På Katrinebjergskolen tages de fire elever med autisme ud af klassen i tre timer om ugen til social læring, hvilket hjælper dem til at spejle sig i de andre elevers adfærd. Nu er medarbejdere fra skolen og fra PPR ved at beskrive, hvad den sociale læring betyder for børnene.

"Vi er i gang med at se på, om man kan indføre social læring i en tilpasset form på specialområdet, fordi vi tror på, at denne pædagogik også kan anvendes til børn, som ikke lige går i en Nest-klasse", siger redaktør Stine Clasen, som er udviklingskonsulent i udvikling og tilsyn i PPR.

Nest metoder - inspiration til inkluderende fællesskaber, af pædagogisk fagkonsulent Dorthe Møller Andersen, psykolog Eva Bartram, lærer Anita Boelsmand, udviklingskonsulent Stine Clasen (red.), psykolog Anna Crawford Kromann, psykolog Camilla Tan Høegh og psykolog Katrine Tranum Thomsen (red.), 183 sider, udgivet af Dafolo, 362,50 kroner.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.961 andre er allerede tilmeldt