Rangliste
1   294

Værste første skoledag i 25 år

Skoleleder på Mou Skole i Nordjylland oplevede i sidste uge den værste skolestart i sit lærerliv. På Undervisningsministeriets rangliste står Mou Skole til en placering nær bunden.

I 2006 fik Mou Skole en pris af Undervisningsministeriet. For god trivsel på skolen, elevmægling, ven-ordning, snackgulerødder til eleverne og en eksemplarisk undervisningsmiljøvurdering. To elever og skoleleder Jette Hansen fik overrakt prisen af Bertel Haarder, og hun blev citeret for, at den største gevinst var stoltheden, som alle følte ved at være tilknyttet Mou Skole. Hvordan den positive omtale gjorde det daglige arbejde lettere, fordi det giver en fantastisk dejlig energi at få en pris.

På første skoledag i år blev Undervisningsministeriets rangliste over skoler offentliggjort. En kollega ringede til Jette Hansen og fortalte om omtalen i tv. Hun gik på nettet og fandt listen. Her ligger Mou Skole i den nederste ende af listen over folkeskoler.

Artiklen fortsætter under banneret

»Øv, tænkte jeg. Der stod ikke, hvad der lå bag tallene, men det påvirker da humøret. Det var den værste første skoledag, jeg har haft i mine 25 år som ansat i skolen«, siger skoleleder Jette Hansen.

»Normalt er første skoledag fuld af forventninger. Lærerne er glade og tripper forventningsfulde for at møde eleverne. De har været i gang en uges tid, og nu kommer eleverne endelig«.

»Vi synes, vi gør det godt. Vi har elever, der har det hårdt, og vi vil gerne have, at de kommer på skolen, arbejder med tingene og har det godt. Derfor går luften ud af en, når man får sådan en melding«, siger Jette Hansen.

Uproduktivt med rangliste

Skolebestyrelsesformand på Mou Skole Sveinung Moesgaard Skjesol synes, det er en underlig udmelding, Undervisningsministeriet kommer med.

»Det er ikke produktivt med sådan en liste. Jeg kan ikke se, at den gør noget godt for hverken eleverne eller skolen som helhed. Sådan nogle tal vil jo svinge fra år til år. Et karaktergennemsnit for en klasse siger intet. Hvor mange ligger i toppen og i bunden? De måler forældreindkomst, familiestatus, etnicitet, alder og køn, og når de mangler noget, har de et system for at gætte. Metoden får heller ikke mange rosende ord med på vejen af eksperterne i statistik«, siger Sveinung Skjesol.

Skolelederen understreger, at alle stadig er stolte over at arbejde på Mou Skole.

»Det går da ens ære nær, når man nu arbejder, yder en indsats og er glad for det, og så får man sådan en melding. Men lærerne her er gode og hurtige til at gribe tingene og handle. Inden alt dette var vores selvbillede, at vi er en god skole«, siger Jette Hansen.

Efter offentliggørelsen af ranglisten regnede hun på afgangskaraktererne og fandt ud af, at hvis det havde handlet om dette års afgangsklasse, så ville Mou Skole ligge omkring en 226.-plads - altså i den anden ende af listen.

»Da vi fik undervisningsmiljøprisen, var vi det gode eksempel. Kommunen og andre skrev om os. Dengang havde vi nogle problemer og satte derfor fokus på trivslen. Vi havde en gruppe elever, der trivedes, men som ikke var så aktive fagligt. Derfor talte vi om, at det skal være in at yde en indsats fagligt, og vi har fået ændret normen. Jeg synes, børn skal stå på tæer«, siger Jette Hansen.

Vi skal balancere

At Mou Skoles karakterer generelt ikke ligger så højt, kommer ikke som en overraskelse for nogle på skolen.

»Det er træls at blive udråbt til at være dårlige. Men det bedste, forældrene kan gøre, er ikke at se på en rangliste. De skal hellere engagere sig, motivere børnene og gå ind i skole-hjem-samarbejdet«, mener Sveinung Skjesol.

Mou Skole ligger i et landdistrikt med mange håndværkere, landmænd og ikke mange højtuddannede. Forholdsvis få elever går videre i gymnasiet.

»Vi er storleverandør til teknisk skole, og hvis vi lægger for høj vægt på karakterer, så bliver det svært. Vi skal balancere, og trivslen er også vigtig, men vi vil da have, at de lærer så godt som overhovedet muligt. Derfor arbejder vi med korte kurser og med tværfaglig undervisning suppleret med praktik for nogle af vores elever. De går også alle til afgangsprøve«, fortæller Jette Hansen.

Hun frygter, at for stor fokus på karakterer kan risikere at gå ud over skoleudviklingen, fordi ingen så tør prøve noget nyt, men i stedet vælger det kendte.

»Vi kan ikke bruge listen til ret meget. Vi skal gøre alt, for at vores elever klarer sig godt, og det gør vi«, siger Jette Hansen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ