Der har været knap 20 studerende på e-læringsholdet, hvoraf tre har siddet i Grønland, en i Grækenland og resten på Sjælland.

Nu er det muligt at læse håndværk og design uanset hvor du er

Fra august kan man læse håndværk og design online på Absalons e-learninghold. Mads Wesselhoff og Axel Thårup Petersen har været med i et pilotprojekt med håndværk og design fra henholdsvis Kalundborg og Grønland. Det giver god mening, siger de.

Publiceret
Peter Hersted underviser også i håndværk og design for de almindelige lærerstuderende på Absalon.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er brug for lærere i håndværk og design. Ifølge Undervisningsministeriet bliver 83 procent af timerne i dag undervist af lærere med undervisningskompetence. Men det tal dækker over både lærere med sløjd, håndarbejde, materiale design, håndværk og design og andre lignende kompetencer. Derudover bliver faget nu udvidet til også at foregå i 3. klasse og at være et obligatorisk udbudt valgfag i 7. og 8. klasse. Der kan dog være langt til et læreruddannelsessted, både for lærere, som vil efteruddannes og for dem, der gerne vil tage en hel læreruddannelse.

Derfor har læreruddannelsen på Absalon nu valgt at udbyde håndværk og design som et af fagene i deres TEO - online undervisning i skolens fag. Udover håndværk og design udbyder de også dansk (4.-10. klasse), engelsk, madkundskab, natur/teknologi og kristendomskundskab/religion med ansøgningsfrist 1. juni.

Lærere opgraderes i madkundskab

Man kan altid facetime med læreren

Axel Thårup Petersen er fx ved at læse til lærer i Nuuk i Grønland, og der er håndværk og design ikke på programmet. Og Mads Wesselhoff arbejder som lærer i Kalundborg mens han tager uddannelsen som merituddannelse. De to har derfor været en del af et pilothold i håndværk og design.

"Jeg ville gerne have håndværk og design, men det findes ikke på vores læreruddannelse, og i skolerne er det ofte tømrere, der underviser, så jeg er rigtigt glad for, at jeg fik muligheden for at tage det på den her måde. Det fungerer rigtigt fint", fortæller Axel Thårup Petersen. Han og de to andre grønlandske studerende, der har været med på pilotholdet arbejder sammen om opgaverne og hjælper hinanden.

Hver torsdag dansk tid logger alle på google hangout og så underviser Peter Hersted, som også normalt underviser i håndværk og design på læreruddannelsen på Absalon. Opgaverne finder de i systemet og kan så arbejde med dem mellem undervisningsgangene. Fem gange er der indkald, hvor de studerende har seks timers undervisning, og for de studerende fra Grønland, har Peter Hersted tre gange været deroppe og undervist - blandt andet for at give dem maskinkursus.

"Når jeg er i tvivl om noget - og det var jeg fx meget i forbindelse med tekstil, som jeg aldrig har arbejdet med, så ringer jeg til Peter via facetime. Og så bruger vi meget videoer både fra youtube og nogle, som Peter har lavet til os. Det funger virkelig godt", siger Axel Thårup Petersen.

Klar til at undervise til sommer

Mads Wesselhoff ville egentlig også være lærer, da han var helt ung, men tog så en cand komm i stedet. Nu som 36-årig har han alligevel besluttet, at han skal være lærer og er i gang med en meritlæreruddannelse med alle fag som e-læring.

"Jeg savnede lidt den praktiske del i de fag, jeg i forvejen underviste i, og da de sidste år begyndte at tale om at håndværk og design også skulle op i udskolingen, syntes jeg det virkede oplagt - særligt når jeg så også kunne få lov at tage det som e-læring".

Han synes også, det har fungeret rigtigt godt. Der var lidt børnesygdomme i starten i forhold til at få det tekniske til at fungere for alle og få et overblik over opgaver, men nu er det intet problem.

"Det er selvfølgelig en ulempe, at vi ikke hver især har det fulde værksted til rådighed. Men vi har fået en værktøjskasse fra starten og fået materialer med ved indkaldene, og så må man være kreativ derudover. Jeg synes virkelig vi har fået nogle fede ting med og har arbejdet med mange forløb, som jeg kan se for mig at jeg kan bruge, når jeg skal til at undervise i det til sommer. Jeg føler mig klar".

Måske tid til at retænke værktøjskassen

Peter Hersted, som har undervist de knap 20 studerende på e-læringsholdet, mener bestemt også, at det kan fungere med håndværk og design i den form. Der har været nogle, der er faldet fra, men de aktive er til gengæld meget aktive.

"Hvis man skal generalisere, så kan man sige, at hvor de ordinære studerende møder de op i de timer, de har undervisning, så ser de virtuelle studerende mere på opgaven og er ikke tidsmæssigt begrænset. Jeg har lige rettet modulopgaver, og de har fået lavet nogle virkeligt fine ting".  

Selvfølgelig går man glip af den del, hvor underviseren går rundt mellem de studerende hver uge, men til gengæld foregår der meget sidemandsoplæring blandt de studerende, fordi de mødes i studiegrupper og de har forskellige kompetencer.

E-learning: Kontakten mellem undervisere og studerende er udfordret

Kurset har også betydet, at Peter Hersted har gentænk sin undervisning, fordi det har givet bedre mening med videoer og podcast snarere en tekstlæsning. Og i forhold til værksted har han også fundet nye løsninger.

"Da jeg skulle sammensætte den kasse med værktøj, de skulle have, fik det mig til at tænke efter. Vi bruger jo værktøj fra en svunden tid og måske er det ved at være tid til at redefinere didaktisk, hvilket værktøj man bør bruge med børnene også. Kunne en sømpistol måske være en ide? Og det bliver endnu mere relevant nu, hvor der skal undervises mere i udskolingen".

Han har også videreudviklet en ikea-skammel, som de studerende selv samler og viderudbygger, så de kan bruge den som arbejdsbænk.

"Det hele kan lade sig gøre, så der er ingen undskyldning for ikke at få lavet opgaverne", griner han.

 

 

 

 

Læs mere

Læs mere om online-uddannelsen