Læreruddannelsen
3   531

E-learning: Kontakten mellem undervisere og studerende er udfordret

Når underviserne kun møder de lærerstuderende fysisk ca. tre dage om måneden, kan det være svært at følge de studerende i deres læringsproces. Det viser en ny Eva-undersøgelse af e-learning-studiet. LL-formand Bob Bohlbro er generelt skeptisk over for læreruddannelsen på nettet.

Rapporten fra Danmarks Evalueringsinstitut (Eva), der offentliggøres i dag, har fokus på, hvordan studerende, der følger en professionsbacheloruddannelse tilrettelagt som e-læring, tilegner sig de nødvendige praksisnære professionskompetencer.

Der viser sig at være både mange muligheder og udfordringer. Eksempelvis er kontakten mellem underviser og studerende på e-læringsuddannelsen beskrevet i Eva-rapporten:

"Undersøgelsen viser, at en del undervisere oplever, at de har mindre føling med, hvor de studerende er i deres læringsproces. Omvendt forsøger nogle undervisere at imødekomme denne problemstilling ved at kompensere med en øget digital kontakt".

Bob Bohlbro, der er formand for de Lærerstuderendes Landskreds (LL), tror dog ikke på, at øget digital kontakt kan sikre de e-læringsstuderende en praksisnær professionsuddannelse, som han mener, at læreruddannelsen må holde fast i at være: 

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er alene ved at være fysisk til stede på uddannelsen, at vi kan udvikle de praksisnære kompetencer og formidlingskompetencerne ikke mindst. På den nye læreruddannelse skal alle undervisningsfagene have kobling til praksis. Det vil sige, at praksis ikke kun foregår i praktikken", pointerer han og tilføjer: 

"Det er også derfor, vi går meget op i at få et højt timetal og en høj studieaktivitet på uddannelsen. Det er det, der giver gode lærerstuderende - ikke at man sidder foran en skærm og hovedsagligt læser og skriver sig til en eksamen". 

Erhvervserfaring på godt og ondt

Eva-undersøgelsen, der er baseret på interview med ledere, undervisere, vejledere og studerende på seks af læreruddannelser, viser imidlertid, at der er en række forhold, som fremmer de e-læringsstuderendes tilegnelse af de praksisnære professionskompetencer.

For det første peger interviewpersonerne på, at de e-læringsstuderendes alder, erhvervserfaring og tidligere uddannelse har betydning.

"Blandt de lærerstuderende arbejder flere sideløbende som lærervikarer. De e-læringsstuderende kan på den måde afprøve deres teoretiske viden i praksis i deres deltidsarbejde. Flere af de interviewede studerende peger på, at de har lettere ved at tilegne sig studiets teoretiske kompetencer netop på grund af deres praktiske erfaring", hedder til i rapporten. Men her er der også et forbehold:

"På den anden side peger nogle af interviewpersonerne på, at de e-læringsstuderendes erhvervstilknytning i nogle tilfælde kan have negativ betydning for deres muligheder for at tilegne sig professi-onskompetencer. Det kan ske, at de e-læringsstuderende arbejder for meget ved siden af studiet og derfor ikke har tid nok til selve studiet".

I Bob Bohlbros øjne bør det slet ikke være muligt at arbejde sideløbende, når man går på en fuldtidsuddannelse som læreruddannelsen. 

Hvad er det særlige ved e-læringsstuderende?

- Kun en mindre del af de studerende vælger e-læring        

- En eftertragtet studieform blandt modne studerende       

- Studerende på e-læring er ældre og kvinder

- Fleksibilitet er i høj kurs      

- Familielivet vejer tungt for studerende på e-læring            

- Studerende på e-læring er bosat længere væk                   

- Flere studerende på e-læring har ingen gymnasial ungdomsuddannelse   

- Der er kun en lille forskel i karakterer i bachelorprojektet mellem studerende på ordinære- og e-læringsforløb

 

Unge og ældre på e-learning

På læreruddannelsen er de e-læringsstuderende i gennemsnit 32 år, altså ældre end de studerende på den almindelige læreruddannelse, viser undersøgelsen.

"De netbaserede udgaver af læreruddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen gør det muligt for voksne mennesker med et etableret familie- og arbejdsliv at uddanne sig", hedder det således også i en pressemeddelelse fra Eva.

I rapporten kan man læse, at vejledning forud for optaget på e-learningsuddannelsen er altafgørende:

"De studerende skal forberedes på, at e-læringsuddannelsen er et fuldtidsstudium, og at uddannelsen i høj grad lægger op til en selvstændig arbejdsform. Det forhold, at e-læringsuddannelsen er kendetegnet ved sit daglige fravær af social interaktion mellem de studerende, lægger studievejlederne vægt på at fortælle særligt helt unge studerende, der ønsker at blive optaget på en e-læringsuddannelse. Nogle studievejledere forklarer, at de i udgangspunktet fraråder de helt unge at søge optagelse på e-læringsuddannelsen".

Ifølge Bob Bohlbro går det ikke, at man helt vil fraråde en stor gruppe studerende - de unge - at tage e-learning-uddannelsen.

"Vi er jo nødt til at sikre, at der er nogle ordentlige muligheder for at alle kan blive dygtige lærere. Vi skal som samfund ikke stille alle mulige middelmådige tilbud som e-learning til rådighed", siger han og understreger:  

"Vi skal ikke have et pasningstilbud til ældre studerende. Det er mennesker, der skal ud at have et lærerjob bagefter. De kan ikke nøjes med deres akademiske kompetencer, de skal også udvikle sig i fællesskab med andre, for det er det, deres job går ud på". 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
123 andre er allerede tilmeldt
Netværk for lærerstuderende

Vidste du, at du lige nu læser på et af Folkeskolens nye faglige netværk Lærerstuderende?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.