Forskning

Forskerne har blandt andet bedt elever tegne grammatik - her ses det tydeligt, at det ofte er noget, der foregår alene med et digitalt læremiddel.

Ny forskning: Stor fordel for eleverne, hvis dansk- og sproglærere ville samarbejde om grammatik

Der er stor forskel på grammatikundervisningen for eleverne i dansk-, tysk- og engelsktimerne. Og de står selv med hele opgaven i at danne forbindelser mellem fagene. Der ligger et stor uudnyttet potentiale, siger forskerne bag et nyt dansk forskningsprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er første gang, at danske forskere har set konkret på, hvordan grammatikundervisning bliver gennemført i danske skoler.

I projektet Gramma3 har 14 forskere fulgt syv klasser i deres dansk-, tysk- og engelsktimer i 7. og 8. klasse gennem et halvt år, og det har givet ny viden.

Forskere: Der er stadig alt for meget traditionel grammatikundervisning  i dansk og sprogfag

"Et af vores hovedfund er, at der er meget store forskelle mellem, hvor meget grammatikundervisning fylder i de tre fag, og hvordan den praktiseres i hvert fag. Ligesom vi selvfølgelig også ser forskelle inden for hvert fag. Samtidig er der også ligheder på tværs, og i alle tre fag er grammatikundervisning grundlæggende en rodfæstet disciplin på trods af, at lærerne stiller sig meget tvivlende over for, om særligt den traditionelle grammatikundervisning virker. Og så er det også interessant at se, at der foregår meget lidt samarbejde om grammatikundervisningen på tværs af fagene", fortæller adjunkt Kristine Kabel fra DPU.

Forskere: Stor forskel på grammatikundervisningen i de største sprogfag

Hun har sammen med docent Mette Vedsgaard Christensen fra UC Via og Lene Storgaard Brok fra Nationalt Videncenter for Læsning ledet studiet, der er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, UC Via og Nationalt Videncenter for Læsning.

Tre forskellige tilgange til grammatik

Forskningen viser, at hvor grammatikundervisningen i dansk og engelsk ofte er individuel, så er det i tysk oftest en fælles aktivitet i klassen.

I dansk er grammatikundervisningen eksplicit og har en vis fylde i fagets samlede undervisning. Men i nogle tilfælde ser forskergruppen, at grammatikundervisningen fungerer som tidsudfyldning, og at den kan have en pausekarakter, fordi den adskiller sig fra, hvordan den øvrige undervisning i faget typisk foregår. Eleverne kan sidde individuelt med musik i høretelefonerne, mens de laver træningsopgaver.

I engelsk er den overvejende implicit som en del af sprogundervisningen, og den fylder langt mindre. Og i tysk domineres mange aktiviteter af et grammatisk fokus, og lærerne arbejder med en hel pallette af aktivitetstyper fx bevægelse og sanglege.

Ifølge forskerne ligger årsagerne til dels i, hvornår elever møder de tre fag, og i de tre fags forskellige status som typisk første, anden og tredjesprog for eleverne, men også til dels i de tre fags forskellige historikker, hvor de gennem tiden er blevet påvirket af forskellige grammatikdidaktiske strømninger.  

Sprogdag giver nytænkning og reklame for tysk

"Det er et fokuseret etnografisk studie, så vi har bragt en fortrolighed med de tre fag med os ind i studiet og var godt klar over, at der ville være forskelle. Men det har overrasket os, at der stort set ikke er en dialog mellem fagene i klasserummet. Vi ser ikke henvisninger til de andre fag eller invitationer til, at eleverne deler erfaringer fra de andre fags grammatikundervisning og fra andre sprog som sådan. Det havde vi forventet i større udstrækning", siger Kristine Kabel.

Hun fortæller, at lærerne er interesseret i inspiration og dialog, men de har ikke kunnet se en organiseret dialog på skolerne, blandt andet på grund af en presset arbejdshverdag for lærerne.

"Men når der ikke er en dialog mellem lærerne, og heller ikke mellem fagene i klasserummet, og når eleverne i den samme klasse oplever store forskelle mellem de tre fag, så står de alene om at navigere mellem fagene, og de får ingen støtte til at tage det, de lærer, i det ene fag med ind i det andet fag. Der er et kæmpe uudnyttet potentiale". 

Blog: Vi har lidt tid inden frikvarteret, så kan I lave noget om forholdsord

 

 

 

 

Læs mere

Forskningsrapporten