Forskning Dansk
14   21

Forskere: Der er stadig alt for meget traditionel grammatikundervisning i dansk og sprogfag

Men har i årevis vidst, at traditionel grammatikundervisning ikke forbedrer elevernes skrift- eller talesprog. Alligevel viser et nyt studie, der har fulgt undervisningen i dansk, tysk og engelsk, at det fortsat foregår i stor stil. ”Lærerne er selv tvivlende over for effekten af traditionel grammatikundervisning, men bruger det alligevel”, fortæller en af forskerne.

"Der er en utroligt magtfuld forståelse af, at traditionel skolegrammatik - fx at arbejde isoleret med ordklasser, kryds- og bolle, samt stavning og tegnsætning - har betydning for elevernes korrekthed i skriftsprog, og det kan være en af grundene til, at vi ser grammatikundervisning foregå på den måde i blandt andet danskfaget. Men forskningen har i årevis vist, at det sandsynligvis ikke virker, og lærerne tvivler også selv på, at det har betydning, men de savner inspiration", siger adjunkt Kristine Kabel.

Hun har sammen med 13 andre forskere har fulgt syv klasser gennem et halvt år i dansk, tysk og engelsk i projektet Gramma3, der er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, UC VIA og Nationalt Videncenter for Læsning.

Artiklen fortsætter under banneret

I danskundervisningen fylder den traditionelle grammatik meget som individuel undervisning. Nogle steder ligger den først i timen, andre steder fungerer den som en slags pause for lærere og elever, hvor de kan få lidt ro.

I engelsk fylder traditionel grammatikundervisning mindre, men tages frem og kan komme på skemaet, for eksempel når der er vikarer, og i tysk er det et fælles anliggende i klassen.

"Inden for de seneste 10 år er det kommet til at stå klart, at metasproglig opmærksomhed kan være en nøgle og have betydning for elevers skriftsproglige kompetencer. Det kan kræve en mere kontekstualiseret grammatikundervisning integreret i fagenes øvrige tekstarbejde, hvor eleverne kan være undersøgende og diskutere betydning, fx fælles i klassesamtale om skriftlige eller mundtlige tekster, og hvor lærerne støtter eleverne i at se forbindelser mellem flere sproglige niveauer. Fx når eleverne skal fortælle om en påskeferie i tysk, kan læreren pege på, at man bruger førnutid", forklarer Kristine Kabel.

Brug for bedre læremidler

Forskerne har også set eksempler på den form for grammatikundervisning - fx i dansk, hvor eleverne i en klasse havde et forløb om læserbreve, hvor læreren undervejs satte fokus på forskellen på 'og' og 'fordi', for at støtte dem i at se forbindelse mellem ordniveau, valg af ledsætning og kommunikationssituationen.

"Vi har også set kontekstualiseret grammatikundervisning. Men den traditionelle grammatik har virkelig stor plads fortsat. Og særligt når den foregår individuelt, spiller lærermidlerne en meget stor rolle. Det er med til at fastholde en praksis og har en stor magt i forhold til, hvad der foregår i undervisningen.

"Faktisk ser vi til en vis grad, at grammatikundervisning overlades til læremidler. Der er brug for en ændring af læremidler i forhold til, hvad forskningen viser, men vores fund lægger også op til en diskussion af, hvad grammatikundervisning egentlig er i skolens fag, hvad den kan være, og hvad vi ønsker den skal være," siger Kristine Kabel.

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.394 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.887 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.600 andre er allerede tilmeldt