Nationale test
4   46

Skoleleder og forælder: Usikkerhed om nationale test åbner for fritagelse af elever

Hvis en lærer vurderer, at en elev ikke kan besvare nationale test på en måde, så resultatet kan bruges til evaluering, kan forældrene få eleven fritaget. Sådan lyder en paragraf i bekendtgørelsen om testene. Usikkerheden om testenes validitet er nu så stor, at alle forældre vil kunne bruge den paragraf, mener skoleleder og en forælder.

På Gudumholm Skole i Aalborg Kommune er de netop nu i gang med nationale test. Derfor satte skoleleder Martin Eriksen sig i går og læste bekendtgørelsen.

FAKTA: SÅDAN LYDER §9

§ 9. Antager elevens underviser i det fag, hvori der afholdes test, at en elev ikke vil kunne gennemføre en test med et resultat, der kan bidrage til kvalificering af den løbende evaluering, orienteres eleven og dennes forældre om muligheden for fritagelse for gennemførelse af en test.

Stk. 2. Skolens leder træffer på baggrund af indstilling fra elevens underviser og efter samråd med eleven og dennes forældre afgørelse om fritagelse for gennemførelse af en test. Elevens synspunkter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.

Stk. 3. Inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning kan undlades, hvis skolens leder vurderer, at det ikke er nødvendigt, og hvis forældrene er enige heri. Skolens leder skal orientere forældrene om, at de til enhver tid kan anmode om, at pædagogisk-psykologisk rådgivning inddrages.

Kilde: retsinformation.dk


Artiklen fortsætter under banneret

Her faldt han over §9, der slår fast, at hvis elevens underviser antager, "at en elev ikke vil kunne gennemføre en test med et resultat, der kan bidrage til kvalificering af den løbende evaluering, orienteres eleven og dennes forældre om muligheden for fritagelse for gennemførelse af en test."

Med den paragraf i hånden mener Martin Eriksen, at forældrene vil kunne gå til deres leder og bede eleverne fritaget fra nationale test med henvisning til, at en ny rapport viser, at testene både har større usikkerhed end først antaget og måler decideret forkert.

Ikke i lovens ånd

Hvis en forældre på Gudumholm Skole kom ind på skolelederens kontor og sagde, at det ikke giver mening at tage testene og bad om fritagelse via §9, "så måtte vi tage den derfra", siger skolelederen:

"Det er selvfølgelig lidt søgt, for det er tydeligvis ikke lovens ånd, at den skal bruges sådan. Det er ikke det, politikerne har ønsket med paragraffen. Men ifølge lovens bogstav må den holde rent juridisk, og vi har en del skrøbelige elever for hvem nationale test kan være hård kost".

"På den led kunne man sagtens finde en pædagogisk mening i at anvende §9 mere og med bredere begrundelse", siger Martin Eriksen.

Efter debatten om de nationale tests validitet begyndte at florere i sidste uge, tog Martin Eriksen kontakt til forvaltningen. Her fik han at vide, at skolen skulle gennemføre de obligatoriske test.

Den besked er givet videre til lærergruppen, men med besked om, at det er op til personalet, hvordan de vil bruge resultaterne efterfølgende - herunder hvor meget drøftelser af dem skal fylde i skole-hjem-samarbejdet, fortæller skolelederen.

"Men lærerne skal selvfølgelig ikke sidde med den del alene. Hvis forældre henvender sig på baggrund af den verserende debat om testene, så må vi naturligvis som ledelse tage den dialog med forældrene sammen med læreren".

Debattør har fået søn fritaget

Samfundsdebattør Jeppe Søe har været en aktiv stemme i debatten om nationale test, som han de seneste fire år har bedt sin søn fritaget fra.

Det er siden 2016, hvor ministeriets egen undersøgelse såede tvivl om validiteten af de nationale test, blandt andet sket med henvisning til §9 i bekendtgørelsen. Den har han henvist til i et brev til kommunen, Undervisningsministeriet og Justitsministeriet, som han aldrig har fået svar på.

"Kritikken er ikke ny, og ministeriet har på intet tidspunkt kunnet påvise, at testene er retvisende. Den nye rapport siger i mine øjne ikke noget afgørende nyt, men den har naturligvis gjort paragraffen endnu mere væsentlig", siger han.

Jeppe Søe har valgt at holde sin søn hjemme, når der er nationale test. Det har han gjort, fordi han ikke vil sætte skolen eller lærerne i en situation, hvor de skal tage beslutningen.

Derfor mener han også, at det bør være op til skoleledelsen og skolebestyrelsen at melde ud, at man er åben over for fritagelse ved hjælp af paragraffen, selv om den siger, at det skal starte med, at "elevens underviser antager", at eleven ikke vil kunne få et brugbart resultat ud af testen.

"Min søn bliver hjemme, netop så læreren ikke bliver sat i en situation, hvor han eller hun skal være dommer i et miljø, hvor folk er blevet fyret for pligtforsømmelse for mindre".

"Så det er ledelsen og bestyrelsen, vi som forældre skal gå til, og det er dem, der - gerne gennem deres respektive foreninger - skal melde ud, at de står inde for, at det er juridsk korrekt, hvis forældrene vil fritage deres børn for test med henvisning til paragraffen", siger Jeppe Søe.

Ikke desto mindre mener han, at hans sag må danne præcedens, hvis andre vil gå samme vej. Han har aldrig modtaget et svar på sin henvendelse, hvor han blandt andet henviser til §9, men hans søn har ikke deltaget i nationale test i fire år.

"Derfor siger jeg også til andre forældre, at de kan gå samme vej, og at hvis reaktionen fra kommunen er en anden, så vil jeg med til mødet som bisidder. Ellers er der jo forskelsbehandling", siger han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ