Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers har igangsat flere initiativer, der skal ændre på læreruddannelsen.

Politisk aftale: Nye lærere skal ikke længere lære læringsmålstyring

Bekendtgørelsen om læreruddannelsen skal skrives om, så det ikke længere fremgår af den, at de studerende skal lære at undervise efter læringsmål. Det er et af tiltagene i en politisk aftale, forligspartierne omkring folkeskolen i dag er blevet enige om. Beslutningen vækker jubel i DLF og Lærerstuderendes Landskreds.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Embedsmændene i Uddannelses- og Forskningsministeriet kan godt finde overstregningstuschen frem.

De skal nemlig i gang med at finkæmme bekendtgørelsen om læreruddannelsen og fjerne alle specifikke krav til læringsmålsstyret undervisning i uddannelsens kompetencemål.

Det fremgår af en politisk aftale om læreruddannelsen, som forligspartierne i dag er blevet enige om.

Den endelige evaluering af læreruddannelsen fra 2013 blev færdig i januar og pegede på 19 konkrete områder, hvor der er plads til forbedring på uddannelsen.

Evaluering af læreruddannelsen: Kravene til studerende bør skærpes

På den baggrund er der nu fra politisk side sat gang en række initiativer, hvoraf redigeringen af bekendtgørelsen er en af dem.

I samme politiske aftale er det vedtaget, at ministeriet skal gå i gang med en dialog med professionshøjskolerne om "her-og-nu-behov", der kan løses uden en ændring af bekendtgørelsen.

Professionshøjskolerne får på deres side til opgave at lave en handlingsplan for læreruddannelsens frivillige kurser, der skal styrke deltagelse og kvalitet.

Endelig har Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers nedsat en kommission, der skal granske læreruddannelsen og særligt mulighederne for at gøre den til en femårig uddannelse på universitetsniveau.

Politiken kunne i morges afsløre, at professor ved Aarhus Universitet Simon Calmar Andersen bliver formand for arbejdsgruppen. Dens opdrag blev offentliggjort klokken 12, men i skrivende stund har ministeriet endnu ikke oplyst, hvem der ellers kommer til at sidde i kommissionen.

Kommission skal undersøge fem-årig læreruddannelse - medlemmerne endnu ikke offentliggjort

DLF: Slut på en barok situation

Beslutningen om, at de nye lærere ikke længere skal lære at undervise efter læringsmål, vækker glæde i Danmarks Lærerforening.

"Det har været en udfordring og en barok situation, at man har gjort mange mål i Fælles Mål frivillige, men at man stadig har skulle undervises i læringsmålsstyret undervisning på læreruddannelsen", siger formand for foreningens undervisningsudvalg Jeanette Sjøberg, som tilføjer:

"Det er helt afgørende for os, at man har didaktisk funderet undervisning i den danske folkeskole, og at man derfor også på læreruddannelsen lærer at undervise på flere didaktisk funderede måder".

(Opdateret 16:17 med kommentarer fra Rasmus Holme)

Også i Lærerstuderendes Landskreds er der jubel over beslutningen. "Det er fuldstændig fantastisk", siger forperson Rasmus Holme.

"Vi vedtog som officiel politik i november, at vi var imod læringsmålsstyret undervisning i kompetencemålene, og det har været en kæmpe kæphest for os lige siden. For mig er det kulminationen på et målrettet fire måneder langt arbejde", siger han.

Rasmus Holme mener, at det er en decimering af lærernes professionelle dømmekraft, at læringsmålsstyret undervisning har været obligatiorisk pensum på uddannelsen.

"Det bunder i en forestilling om, at der er én metode, der virker hver gang, og det er en forsimpling af lærergerningen, der ingen steder hører hjemme", siger han.

Den nye politiske aftale er indgået mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF.

(Opdateret klokken 16:28 med kommentarer fra Henrik Dahl)

LA: Et mysterium hvordan det kom ind i uddannelsen

Liberal Alliances uddannelsesordfører Henrik Dahl glæder sig over, at det har kunne lade sig gøre at nå til enighed om at ændre bekendtgørelsen.

"Læringsmålsstyret undervisning skulle aldrig have været skrevet ind i læreruddannelsen, så vi glæder os over, at det nu er skrevet ud", siger han.

Ifølge ham har daværende Uddannelses- og Forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (Radikale) givet forligskredsen besked om, at hun udtrykkeligt bad embedsværket om ikke at skrive det ind.

"Så vi undrede os noget, da det pludselig alligevel stod der. Men det er historie nu. Nu kan vi glæde os over, at det er ude igen".

Ifølge Henrik Dahl har man ret hurtigt kunne blive enige i forligskredsen om initiativerne i aftalen som en umiddelbar reaktion på evalueringen af læreruddannelsen fra januar.

"Det er ting, vi administrativt kan gennemføre uden lovændringer. Og så er der nedsat en kommission, som vi må se, hvad når frem til. Det er jo først i 2020, den skal aflægge rapport, og to år er lang tid i min branche".

Lærerstuderende på 4. år: Læringsmålsstyring har fyldt alt for meget

Powered by Labrador CMS