Der er emner, jeg simpelthen ikke vil lade være med at inddrage i undervisningen, fordi de simpelthen er for væsentlige, siger Hans Dorf. Elevernes medbestemmelse skal primært bestå i, hvordan de vil fordybe sig i stoffet

Skoleforsker: Læreren skal bestemme, og eleverne må gerne dumme sig

Skoleforsker Hans Dorf advokerer for, at lærerens faglighed skal afgøre, hvad eleverne skal arbejde med i samfundsfag. Til gengæld må læreren ikke forsøge at tvinge eleverne til at overtage sine værdier, hvis bare de kan argumentere for deres egne.

Publiceret

Hans Dorf

Hans Dorf er uddannet lærer, kandidat i samfundsfag og pædagogiksamt lic. pæd. Han har arbejdet i folkeskolen og som seminarielærerog stipendiat ved Danmarks Lærerhøjskole. Siden 2006 har han væretlektor emeritus i pædagogisk sociologi på DPU.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er et sket noget med vores demokrati og der er sket noget med vores elever - så der skal også ske noget med vores samfundsfagsundervisning".

Lektor Hans Dorf indleder Samfundsfundsfagslærerens dag 2019 med et forsvar for lærerens autoritet og for, at indholdet i faget betyder noget. I auditoriet på læreruddannelsen i Aarhus har studerende og uddannede lærere taget plads for at få en portion inspiration med sig.

Skoleforsker bakker op: Læreruddannelsen bør være en kandidatgrad

Hans Dorf er en af de få danske didaktikere, der arbejder med samfundsfag, og han mener, at tankegangen om, at det vigtigste er at lære at lære har været gift for faget. I stedet skal eleverne arbejde undersøgende med fagets indhold - og det er læreren, der skal bestemme, hvad indholdet skal være.

Den første danske ph.d. om samfundsfagdidaktik

"Der er emner, jeg simpelthen ikke vil lade være med at inddrage i undervisningen, fordi de simpelthen er for væsentlige. Elevernes medbestemmelse skal primært bestå i, hvordan de vil fordybe sig i stoffet", siger han.

"Det her med at lade dem bestemme indholdet, når de er nærmest uden faglige forudsætninger for at vurdere, hvad der er væsentligt, kommer der sjældent noget godt ud af. Læreren skal vælge i hvert fald størstedelen af undervisningens indhold og skal selv være overbevist om stoffets væsentlighed".

Begreber på verden

Samfundsfaget formål er at hjælpe eleverne med at sætte begreber på deres tilværelse, mener Hans Dorf, og debatten i klasselokalet er helt centralt i den sammenhæng.

"Deskriptiv, faktuel viden er basis for at eleverne kan gå i gang med at organisere, perspektivere, vurdere og reflektere sig frem til nye kundskaber. Læreren skal forlange at eleverne lærer fakta og at de accepterer at noget er fakta", siger han med henvisning til, at mange elever vil snakke om konspirationsteorier som noget, der er lige så rigtigt som den virkelighed, læreren præsenterer.

Men det betyder ikke at læreren kan eller skal forsøge at tvinge elever til at overtage bestemte synspunkter eller værdier, mener Hans Dorf.

Blog: Kan vi modvirke antisemitisme i skolen?

"Vi skal huske, at for eksempel demokrati ikke hyldes af alle, og vi skal lytte til det, hvis en elev argumenterer imod demokrati som styreform. Han eller hun skal have lov til at folde sine argumenter ud, og det er vores opgave som lærer at sørge for at der er et miljø i klassen, hvor det er ok at have holdninger, der er anderledes end de alment accepterede. Hvis vi ikke formår det, risikerer vi parallelisme, altså at eleverne giver udtryk for et sæt holdninger i skolen, men i virkeligheden mener noget andet, som de så kan tale om i frikvarterene".

Bachelorer: Samfundsfag skal udvikle demokratisk dannelse

Elever afprøver holdninger

Men eleverne er jo typisk i en fase af deres liv, hvor de, måske for første gang, er ved at finde ud af, hvad de egentlig mener om politik og samfund.

"Så samfundsfagstimerne skal også være et miljø, hvor det er ok at dumme sig og skifte mening. Hvis de ikke skulle kunne gøre det i skolen, hvor skulle det så ske?" spørger Hans Dorf.