Blog
2   10

Kan vi modvirke antisemitisme i skolen?

Abonner på nyt om Folkeskolens religionsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.


Jøder i Eu-lande oplever, at antisemitisme er stigende. Det kan man i dag læse på dr.dk. Kan religionsundervisningen være med til at afhjælpe det?

Jeg bliver skræmt af, at antisemitismen igen stikker hovedet frem. Og jeg undrer mig over, hvorfor det sker. De sidste mange generationer har hørt om Holocaust, og mange har hørt om jødeforfølgelserne gennem historien. Hvordan kan det så være, at vi begynder at se det igen?

Undervisning

Artiklen fortsætter under banneret

Er det noget, vi skal bruge tid på i religionstimerne? Der er i hvert fald belæg for det i både folkeskolens formålsparagraf og i fagformålet.

Folkeskolens formålsparagraf siger bl.a., at børnene skal have forståelse for andre lande og kulturer. I fagformålet for kristendomskundskab står  ……Derudover skal eleverne opnå viden om andre religioner og livsopfattelser.

Og

Eleverne skal kunne bruge deres faglige kompetencer i forbindelse med personlig stillingtagen, medansvar og handling i et demokratisk samfund.

Tværfagligt forløb

Jeg forestiller mig, at man kunne lave et tværfagligt forløb med historie og samfundsfag. Hvert fag skal behandle emnet ud fra egne faglige begreber.

I religionsfaget kan vi bidrage med viden om, hvad jødedommen står for. Hvad er deres grundsætninger, ritualer og etik? Hvilke ligheder og forskelle er der mellem jødedom, kristendom og islam?

Hvordan lever man i religionen set indefra? Hvad hæfter vi os ved, når vi ser på religionen udefra?

I samfundsfag kunne man tage kompetencemålet sociale og kulturelle forhold i brug, og historie kunne se på forholdet mellem historie, nutid og fremtid. (Historie- og samfundsfagslærerne vil givetvis være endnu mere specifikke med, hvad deres fag kan bidrage med.)

Formål

For mig er det vigtigt, at vi danner eleverne til at være borgere i et demokratisk samfund. Til det hører, at vi behandler hinanden ordentligt. Mit håb er, at hvis eleverne får kendskab til andre religioner, livsanskuelser og kulturer, får de mindre trang til at angribe andre på deres personlige holdninger og religion.

Et juleønske

I den forbindelse ville det måske være gavnligt, at vi fik kompetencemål for ikke-kristne religioner og andre livsanskuelser i indskoling og på mellemtrin. Viden skaber forståelse - og det bør vi starte med før 8. klasse. Det kunne være et juleønske fra mig.

 

www.dr.dk/nyheder/indland/stor-undersoegelse-joeder-i-eu-lande-foeler-hadet-vokse


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.257 andre er allerede tilmeldt
Vind et hotelophold

PUBLICERET - Sinatur -konkurrence 2 D2016-010501 1.0

Så er det sommer, og folkeskolen.dk har sat biografbilletter inkl. tilbehør og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en sommerkonkurrence. Der kommer nye spørgsmål de næste 2 uger, så følg med og forøg dine vinderchancer.

 Tricks