Talblindhed
0   11

Tesfaye savner minister-engagement i talblindhed

Undervisningsministeren har svaret på et spørgsmål fra Mattias Tesfaye (S) om en længe ventet talblindhedstest, men han er ikke tilfreds og har stillet opfølgende spørgsmål. "Jeg savner engagement og politisk holdning til vigtigt emne", siger han.

Medlem af undervisningsudvalget og erhvervsuddannelsesordfører for Socialdemokraterne Mattias Tesfaye spurgte 20. november ministeren til status på den test for talblindhed, som blev aftalt i forbindelse med folkeskolereformen fra 2013. En status fik han, men det er ikke helt nok, mener han.

"Jeg er interesseret i en politisk tilkendegivelse - den politiske holdning til et vigtigt problem, som talblindhed er. Jeg havde forventet noget engagement, men undervisningsministeren svarer nærmest bare, at der er noget på vej. Ja, men det har vi jo allerede besluttet", siger Mattias Tesfaye.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Umodent forskningsfelt

Undervisningsminister Merete Riisager svarer, at ministeriet i 2014 igangsatte udvikling af en test af talblindhed til elever i 4. klasse samt et vejledningsmateriale. Projektet afsluttes med udgangen af dette år og forventes offentliggjort i begyndelsen af 2019.

"Der er som led i projektet udviklet en testmetode, oplæg til testløsninger og et vejledningsmateriale, men grundet forskningsfeltets umodenhed har det ikke været muligt at tilvejebringe en færdig test, som kan anvendes til at diagnosticere talblindhed på alle skoler", står der i svaret.

"Der foreligger ikke international konsensus om identifikation af talblindhed, og hvordan talblindhed afgrænses i forhold til andre matematikvanskeligheder. Forskningen i talblindhed er øget de seneste år, men omfanget er stadig langt mindre end forskningen i fx ordblindhed. Undervisningsministeriet overvejer på den baggrund, hvordan en målrettet indsats for elever med talblindhed kan tilrettelægges fremadrettet", skriver ministeren i svaret til undervisningsudvalget.

Det er et konsortium bestående af DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon, der står for at udvikle materialet.

"Jeg er godt klar over, at der ikke er så meget forskning på talblindhed som på ordblindhed, men hvad er næste skridt?" spørger Mattias Tesfaye.

"Hvad kan hjælpe de elever, der har problemet, og hvordan kan man styrke lærerne og give dem gode redskaber til at hjælpe eleverne? Her er der brug for nogle, der sætter sig politisk i spidsen for så vigtigt et område som talblindhed - og det burde være undervisningsministeren. I stedet for bare at svare, at her er en foreløbig status", siger Mattias Tesfaye.

Han har nu stillet opfølgende spørgsmål om netop dette til undervisningsministeren.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.286 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.526 andre er allerede tilmeldt