Læringsplatforme
25   102

Aarhus har nu officielt sat skolerne fri fra læringsplatformen

Skolerne i Aarhus bestemmer selv, om de vil bruge læringsplatforme. I går vedtog Aarhus Byråd SF’s forslag om at sætte skolerne fri af læringsplatforme og give lærerne mere frihed til at tilrettelægge deres undervisning.

De bruges helt forskelligt, er fyldt med fejl, og så stjæler de tid fra lærerne, som ellers kunne være brugt på forberedelse. Sådan lyder frustrationerne i mange indlæg og udtalelser fra lærere om de forkætrede læringsplatforme.  (opdateret kl. 19: En sætning om KL's kritik af problemerne med integration af de digitale læremidler i platformene er fjernet, da den fejlagtigt gav indtryk af, at KL er modstander af platformene, red.)

DET VEDTAGNE FORSLAG 

  • At skolerne sættes fri af læringsplatforme, som fremover skal være et frivilligt tilvalg

  • At lærerne får mere frihed til at tilrettelægge undervisningen, som de finder det bedst

  • At den store mængde kontrol af folkeskolen erstattes af tillid til fagpersonalet

  • At der sættes fokus på trivsel og tid til den enkelte frem for målstyring og evalueringsskemaer

Forslaget er stillet af Jan Ravn Christensen og Thomas Medom,  SF

Men fremover er det endegyldigt slut med, at lærerne i Aarhus skal bruge tid på platformene, hvis de ikke er til gavn.  Aarhus Byråd vedtog i går aftes SF's forslag om at sætte skolerne fri af læringsplatforme. Tilbage i februar 2018 søgte rådmand Thomas Medom (SF) om dispensation fra læringsplatformene. Til det svarede undervisningsminister Merete Riisager dengang i på Facebook, at det faktisk er kommunerne selv, der bestemmer, hvordan de bruger læringsplatformene. Siden har Thomas Medom som rådmand givet skolerne fri til at bruge platformene, som de ønsker.    

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er rigtig vigtigt. Skolerne får mere indflydelse på, hvordan de vil arbejde med læringsplatforme fremadrettet. De får nu friheden til selv at løfte opgaven. Man skal følge meget lidt med i skoledebatten, hvis man ikke har opdaget, at implementering er gået skævt. Det er blevet en enorm tidsrøver og et problem for både lærere og forældre. Derfor er de med rette blevet udsat for kritik. Jeg er rigtig glad for, at både medarbejdere og forældre entydigt bakker op om min beslutning som rådmand om at give friheden tilbage til skoler", sagde Thomas Medom på byrådsmødet.  

Vedtagelsen betyder ikke, at skolerne skal stoppe med at bruge læringsplatformene:

"Skolerne skal ikke nødvendigvis stoppe med at arbejde med læringsplatforme, men man kan gør det på den måde, det giver allermest mening. Her giver vi slip på de stramme krav", forklarer han.

På byrådsmødet tilsluttede samtlige partier sig forslaget på nær Konservative og Venstre.

Ministeriets officielle udmelding om læringsplatformene

"Folkeskoleloven og de bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af denne, indeholder ikke regler om læringsplatforme. Det er op til de enkelte kommuner at beslutte, hvilken læringsplatform man vil anskaffe, og hvordan læringsplatformene skal bruges i praksis på den enkelte skole. Det er aftalt, at kommunerne skal anskaffe sig dem, men ikke i hvilket omfang, de skal anvendes. Det er op til kommunerne selv at vurdere"


 

"I Venstre er vi overbevist om, at læringsplatformene ikke bare er et nødvendigt redskab, men også et godt redskab. Som ikke blot bidrager til informationer om årsplaner, ugeplaner om elevplaner, men også formidler den information og kommunikation, der er så vigtig i forhold til skole-hjem-samarbejde", sagde Peter Sporleder (V). 

For det barn, som trives socialt og fagligt er læringsplatformen mere eller mindre overflødig. Men for det barn som ikke trives, som har udfordringer er læringsplatformen det værktøj, der hjælper både forældre og lærere med at sætte ind med tidlig indsats, forklarede han. 

"Det at sætte ind tidligt at støtte og hjælpe elevens udvikling, er det afgørende. Også selvom det kalder på styring og evaluering. Vi kan derfor ikke støtte hverken forslaget, eller den allerede udmøntede beslutning".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.348 andre er allerede tilmeldt