Skolerne får mere indflydelse på, hvordan de vil arbejde med læringsplatforme fremadrettet. De får nu friheden til selv at løfte opgaven, sagde Thomas Medom (SF) på byrådsmødet.

Aarhus har nu officielt sat skolerne fri fra læringsplatformen

Skolerne i Aarhus bestemmer selv, om de vil bruge læringsplatforme. I går vedtog Aarhus Byråd SF’s forslag om at sætte skolerne fri af læringsplatforme og give lærerne mere frihed til at tilrettelægge deres undervisning.

Publiceret

DET VEDTAGNE FORSLAG 

  • At skolerne sættes fri af læringsplatforme, somfremover skal være et frivilligt tilvalg

  • At lærerne får mere frihed til at tilrettelæggeundervisningen, som de finder det bedst

  • At den store mængde kontrol af folkeskolen erstattesaf tillid til fagpersonalet

  • At der sættes fokus på trivsel og tid til den enkeltefrem for målstyring og evalueringsskemaer

Forslaget er stillet af Jan Ravn Christensen ogThomas Medom,  SF

Ministeriets officielle udmelding omlæringsplatformene

"Folkeskoleloven og de bekendtgørelser, der er udstedti medfør af denne, indeholder ikke regler om læringsplatforme. Deter op til de enkelte kommuner at beslutte, hvilken læringsplatformman vil anskaffe, og hvordan læringsplatformene skal bruges ipraksis på den enkelte skole. Det er aftalt, at kommunerne skalanskaffe sig dem, men ikke i hvilket omfang, de skal anvendes. Deter op til kommunerne selv at vurdere"

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De bruges helt forskelligt, er fyldt med fejl, og så stjæler de tid fra lærerne, som ellers kunne være brugt på forberedelse. Sådan lyder frustrationerne i mange indlæg og udtalelser fra lærere om de forkætrede læringsplatforme.  (opdateret kl. 19: En sætning om KL's kritik af problemerne med integration af de digitale læremidler i platformene er fjernet, da den fejlagtigt gav indtryk af, at KL er modstander af platformene, red.)

Men fremover er det endegyldigt slut med, at lærerne i Aarhus skal bruge tid på platformene, hvis de ikke er til gavn.  Aarhus Byråd vedtog i går aftes SF's forslag om at sætte skolerne fri af læringsplatforme. Tilbage i februar 2018 søgte rådmand Thomas Medom (SF) om dispensation fra læringsplatformene. Til det svarede undervisningsminister Merete Riisager dengang i på Facebook, at det faktisk er kommunerne selv, der bestemmer, hvordan de bruger læringsplatformene. Siden har Thomas Medom som rådmand givet skolerne fri til at bruge platformene, som de ønsker.    

Aarhus søger dispensation fra læringsplatforme

"Det er rigtig vigtigt. Skolerne får mere indflydelse på, hvordan de vil arbejde med læringsplatforme fremadrettet. De får nu friheden til selv at løfte opgaven. Man skal følge meget lidt med i skoledebatten, hvis man ikke har opdaget, at implementering er gået skævt. Det er blevet en enorm tidsrøver og et problem for både lærere og forældre. Derfor er de med rette blevet udsat for kritik. Jeg er rigtig glad for, at både medarbejdere og forældre entydigt bakker op om min beslutning som rådmand om at give friheden tilbage til skoler", sagde Thomas Medom på byrådsmødet.  

Vedtagelsen betyder ikke, at skolerne skal stoppe med at bruge læringsplatformene:

"Skolerne skal ikke nødvendigvis stoppe med at arbejde med læringsplatforme, men man kan gør det på den måde, det giver allermest mening. Her giver vi slip på de stramme krav", forklarer han.

MinUddannelse-konsulent: Debatten om læringsplatforme mangler perspektiv

På byrådsmødet tilsluttede samtlige partier sig forslaget på nær Konservative og Venstre.

 

Ministeriet: Kommuner bestemmer selv brugen af læringsplatforme 

"I Venstre er vi overbevist om, at læringsplatformene ikke bare er et nødvendigt redskab, men også et godt redskab. Som ikke blot bidrager til informationer om årsplaner, ugeplaner om elevplaner, men også formidler den information og kommunikation, der er så vigtig i forhold til skole-hjem-samarbejde", sagde Peter Sporleder (V). 

For det barn, som trives socialt og fagligt er læringsplatformen mere eller mindre overflødig. Men for det barn som ikke trives, som har udfordringer er læringsplatformen det værktøj, der hjælper både forældre og lærere med at sætte ind med tidlig indsats, forklarede han. 

"Det at sætte ind tidligt at støtte og hjælpe elevens udvikling, er det afgørende. Også selvom det kalder på styring og evaluering. Vi kan derfor ikke støtte hverken forslaget, eller den allerede udmøntede beslutning".

Læs mere

Dagsordenpunktet om læringsplatforme, AarhusByråd

Powered by Labrador CMS