I dag indleder DLF og Headspace et samarbejde, der skal hjælpe børn, der har det mentalt svært.

DLF og Poul Nyrup vil skabe bedre trivsel for udsatte elever

Anders Bondo, DLF, og Poul Nyrup Rasmussen, Headspace, mødes i dag med en gruppe forskere for at i fællesskab at sætte et udviklingsprojekt gang, der skal hjælpe børn, der har ondt i livet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu lægges de første brikker til et projekt, der skal hjælpe børn og unge, som har det psykisk svært i skolen.

I dag er startskuddet på et samarbejde mellem Danmarks Lærerforening og Headspace Danmark, som er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen 12-25 år. I fællesskab vil de iværksætte et udviklingsprojekt, der skal fremme skolebørns trivsel.

I disse timer mødes DLF og Headspace til et forskerarrangement med titlen "Trivsel blandt alle elever". Til mødet vil de to organisationer med en række forskere idégenerere om, hvordan de i fællesskab kan skabe mere trivsel i almenundervisningen ude på skolerne. Målet er at zoome ind på, hvordan man hjælper elever, hvis mentale sundhed er allermest sårbar.

"Det nye fælles projekt med DLF handler om at blive bedre til at forstå de unge. For teenagere farer verden jo op og ned på få timer. Det er ikke nok, at sige til en ung, der har det svært, ved du hvad, du kan komme til behandling i socialpsykiatrien om to måneder. Det gælder her og nu. Derfor går samarbejdet ud på at give folkeskolelærerne en hånd. Så de har nogle gode værktøjer til at hjælpe eleverne. Samtidig er det også en vej til at aflaste lærerne i deres travle hverdag. Det er her Headspace kommer ind. I stedet for kun at have muligheden for at henvise elever til de kommunale behandlingssystem, kan læreren sige til eleven, der tydeligt er ramt: har du prøvet Headspace?", siger Poul Nyrup Rasmussen, der er medstifter af og protektor for Headspace.

»Jeg har altid været en lille voksen« 

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen glæder sig til at indgå i et samarbejde med Headspace Danmark og tror på, at dagens møde bliver frugtbart.

"Det er en af vores allerstørste udfordringer, at der er så mange unge mennesker, som farer vild i deres eget liv. At der er så utrolig mange børn og unge, som i løbet af de seneste år har haft svært ved at finde fodfæste i livet. Det ser vi med et stigende antal depressioner, spisevægring, angst, og unge mennesker, der gemmer sig i cyberspace. Det skal, der gøres noget ved. Vi skal kigge på rammerne for hele vores uddannelse og skolegang, men vi skal også hjælpe de børn, som er endt i en svær situation. Derfor er det vigtigt, at vi indleder et samarbejde med Headspace og forskere, så vi kan få et godt grundlag for at hjælpe elever, som har det psykisk svært", siger Anders Bondo Christensen.  

Afprøvning lokalt

Idéen er at bringe forskningsviden om mental sundhed og skoletrivsel ind i projektet, så man har et afsæt for at udvikle et konkret projekt. Som skal identificere konkrete lokale udfordringer i udskolingen på for eksempel 4-6 skoler lokalt 2-3 byer og efterfølgende udvikle og afprøve lokale indsatser til fremme af trivslen hos eleverne.Efter dagens indledende møde er håbet, at der efterfølgende vil blive sat et udviklingsprojekt i søen.

Et stort antal børn med psykiske problemer kommer ikke i skole 

"Det er de første tegninger til en ny fælles indsats, så vi sammen kan være de første, der får samlet de unge op i tide, inden sygdommen rammer så hårdt, at vi risikerer at tabe dem", siger Poul Nyrup Rasmussen. For folkeskolen er stedet, hvor ungdommen møder sin første sociale og uddannelsesmæssige opbygning og dannelse,  mener han: 

"Derfor er det vigtigt, at folkeskolen, som det afgørende omdrejningspunkt for de unges læring også, er i stand til at tage hånd om de unge, som har mentale problemer undervejs. Vi ved, at 20 procent af de unge fortæller om trivselsproblemer som angst, depression, selvværdsproblemer, konflikter i familien. Det ender alt for tit med, at de isolere sig og falder fra", siger Poul Nyrup Rasmussen.  

Tanken med projektet er, at  forskerne kan bidrage med essentiel viden og retningslinjer på området. I Headspace har de den praktiske viden, som kan hjælpe de unge med samtaler. I DLF kan man hjælpe med at åbne op for en dialog ude på de enkelte skoler og med lærerne om, hvad de oplever.

Efter dagens møde vil der blive taget yderligere stilling til, hvad man vil bruge udbyttet af mødet til. Hvis projektet søsættes, vil det kræve fondsstøtte.