Lærer- og efteruddannelse
0   6

Forskning: Naturfagsprøven og styring i mundtlig dansk

Teori, empiri og praksis er i spil på UC Syds universitetsskoler. De sydjyske skoler og forskere arbejder for eksempel med modellering på tværs af naturfagene. Et andet felt er mundtlighed i dansk med fokus på mindre styring og mere dannelse.

"Jeg undersøger modelleringskompetencen inden for naturfagene og matematik. Kan den være en brobygger mellem fagene?"

Lektor og ph.d-studerende Claus Auning er en af forskerne i UC Syds universitetsskoleprojekt og arbejder sammen med både lærerstuderende og de medvirkende folkeskoler:

"Vi arbejder i team og bygger nogle af undersøgelserne op sammen".

 

Artiklen fortsætter under banneret

Samarbejder andre steder

Foruden universitetsskole-projektet på UC Syd har også andre professionshøjskoler etableret lignende samarbejdsprojekter om pædagogisk udvikling i de lokale skoler, for eksempel UC Nordjylland med Teaching Lab, Absalon med Science Camp indenfor naturvidenskab og Københavns Professionshøjskoles Future Classroom Lab.

Naturfag er blandt de fag, der undersøges og udvikles i samarbejdet mellem læreruddannelsen på UC Syd og Vonsild Skole. Det giver udfordringer, at eleverne nu skal til én fælles prøve i naturfag, og forskerne sætter fokus på modellering for at opnå de bedste mulige resultater, når der skal arbejdes på tværs mellem fagene biologi, fysik/kemi og geografi.

Claus Auning arbejder med at undersøge, om elevernes modelleringskompetence kan udvikles og styrkes ved et tværfagligt samarbejde mellem naturfag og matematik ved brug af en inquiry based, dvs. en forskende og undersøgende, tilgang til fagene.

Universitetsskolernes formål:

  • At bedrive didaktisk forskning tæt på skolen og i klasseværelset til gavn for eleverne.
  • At løfte kvaliteten af de studerendes bachelorprojekter.
  • At bidrage til skoleudvikling og kompetenceløft af lærere.    
  • At løfte forskningskvaliteten i læreruddannelsen.
  • At gøre didaktisk viden kendt, tilgængelig og anvendelig i folkeskolen.

Kilde: Universitetskoler, beretning 2016/17 - UC Syd.

"Vi prøver at finde fælles fokus, så vi opnår en reel skoleeffekt, for eksempel arbejder jeg med dataindsamling i relation til modellering og den tværfaglige prøve i naturfag med biologi, geografi og fysik/kemi", siger Claus Auning.

Mundtlighed i dansk

Mundtlighed i dansk er et andet undersøgelsesfelt. Her er lektor i dansk på læreruddannelsen Max Ipsen med i den gruppe, der arbejder med udfordringerne. 

"Det er en velkendt problemstilling, at når læreren taler med klassen i dansk, kan samtalen let få en karakter af overhøring i stedet for en samtale, så det bliver mere styrende. Det handler om at lægge vægt på dannelsesaspektet. Det arbejder vi med at undersøge", siger Max Ipsen.

Lektor Lars Henrik-Jørgensen underviser i fysik/kemi og matematik og er vejleder for Gitte Clausen, der arbejder med regnestrategier i matematik.

"Når de studerende observerer i timerne, ser de nogle ting, som lærerne måske ikke er opmærksomme på i deres undervisning", siger Lars Henrik-Jørgensen.

En del af samarbejdet er også, at de studerenderene ude på skolerne kan bede lærerne om at prøve at arbejdet med noget af det, de studerende fundet frem til i deres undersøgelser. 


Ideen med universitetsskolerne er at løfte den pædagogiske udvikling i skolerne, lave bedre bacheloropgaver, fastholde studerende på uddannelsen og bringe forskning ind i uddannelsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.696 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.708 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.318 andre er allerede tilmeldt