Riisager skal i samråd om mindre klassestørrelser
Færre elever i klasserne er en overskudsforretning, lyder det i et Cevea-notat. Det har fået SF's Jacob Mark til at kalde undervisningsministeren til et samråd for at høre om analysen giver anledning til at overveje at ændre klasseloftet for folkeskoleklasser. Samrådet finder sted i morgen.
Mindre klasser giver bedre kvalitet i uddannelsen, hvilket fører til højere produktivitet og dermed højere bruttonationalprodukt. Sådan lyder det i analysenotatet 'Effekter af offentlige udgifter til uddannelse', som tænketanken Cevea har udsendt. Cevea har undersøgt, hvad det vil koste at sænke klassekvotienten 10 procent, og kommer frem til at det vil koste 3,5 milliarder kroner. Men samtidig lyder analysen, at det vil gøre kvaliteten i skolen bedre, og det vil øge produktiviteten i samfundet med 1,33 procent. Det lyder ikke af meget, men oversat til 2018 niveau ville det, med et konservativt bud, betyde, at Danmarks bruttonationalprodukt ville være 27 milliarder kroner større end i dag.
Analysen har fået undervisningsordfører i SF Jacob Mark til at kalde undervisningsminister Merete Riisager i samaråd for få hendes holdning til, "at det for samfundet kan betale sig at investere i mindre folkeskoleklasser".
Artiklen fortsætter under banneret
Cevea regner anderledes end Finansministeriet
For at komme frem til, at lavere klassekvotienter er en
overskudsforretning, har Cevea brugt en anden regnemetode end
Finansministeriet. Cevea mener, at Finansministeriet undervurderer,
at klassestørrelsen giver udslag i øget produktivitet og dermed
højere skatteindtægter.
"Hidtil har antagelsen i Finansministeriet været, at man kunne
komme flere elever ind i klassen og holde den samme kvalitet i
undervisningen. Så med store klasser skulle man bruge færre lærere
og dermed færre penge på lønninger. Så kunne skatten sættes ned og
arbejdsudbuddet øges. Det er den tankegang, vi udfordrer med vores
analyse", fortæller Kasper Fogh Hansen, politik &
kommunikationschef i Cevea til Folkeskolen.dk.
"Som følge af kommunalreformen og de skolelukninger, der kom i
dens kølvand, er klasserne i Danmark bare blevet større og større
de sidste ti år", forsætter han. "200 skoler er blevet lukket og
den gennemsnitlige klassekvotient på landsplan er steget fra 20,2
elever per klasse i 2007 til forventet 21,8 i 2017. Det er jeg ikke
sikker på, at man ville have tilladt, hvis man havde regnet på
tingene, sådan som vi nu har gjort".
Kasper Fogh Hansen understreger, at hvis man sænker
klassekvotienten, vil det tage tid, inden effekten kan ses på
bruttonationalproduktet.
"Det er selvfølgelig ikke sådan, at hvis vi får mindre klasser i
morgen, så får vi et bedre BNP i overmorgen. Der kommer til at gå
nogle år, inden det slår igennem", siger han.
Finansministeriet: Tallene er ikke belyst godt nok
Finansministeriet er ikke overraskende uenig i Ceveas
konklusion.
"Klassekvotienten kan have betydning for kvaliteten af den
undervisning, som den enkelte elev modtager, og dermed
formodentligt også elevens karakterer. Derfra er der dog et stykke
vej til at kunne sige noget håndfast om den direkte betydning af
klassekvotienter for elevernes erhvervsindkomst mange år senere",
skriver ministreriet i et svar til folkeskolen.dk, og understreger
desuden at Cevea bygger ikke deres beregning på (dansk) empiri, som
direkte undersøger denne effekt.
Forskningen er ikke entydig
En forudsætning for at Ceveas regnestykke holder er, at mindre
klasser er lig med bedre kvalitet i undervisningen. Men det er der
ikke forskningsmæssig konsensus om. Uddannelsesforsker John Hattie
og Timss-undersøgelsen fra 2015 har begge konkluderet, at der
ikke er en sammenhæng mellem præstationer og klassestørrelse og en
ny dansk undersøgelse konkluderer, at mindre klasser har en
beskeden positiv effekt i indskolingen og på mellemtrinnet, men
ikke i udskolingen.
Ceveas analyse er især baseret på undersøgelsen 'Economic
Considerations and Class Size' fra 2003 og et forskningsoverblik
fra 2014. Den første undersøgelse konkluderer, at en reduktion af
klassekvotienten fra 22 til 15 elever er en 'overordentlig god
samfundsøkonomisk investering'.
"Kruegerundersøgelsen (Economic Considerations and Class Size,
red.) er den mest omfattende analyse af området, vi kender til",
siger Ceveas analytiker Niels Fuglsang. Han uddyber, at den
beregning, Cevea har lavet, ikke opererer med en så kraftig
reduktion af klassestørrelsen, som der er lagt op til i den
undersøgelse.
"De 10 procent er et regneeksempel. Man kan også lave regnestykket
med andre procentsatser, men det vil vi overlade til politikerne.
Det vigtigste for os har været, at vi holdt os på den konservative
side af Kruegerundersøgelsen", siger han.
DLF: Mindre klasser er lig med større
muligheder
Jeannette Sjøberg, hovedstyrelsesmedlem i Danmarks Lærerforening,
finder undersøgelsen interessant og synes det, at det 'lyder
fornuftigt', at færre elever i klassen giver bedre kvalitet i
undervisningen. Hun medgiver, at forskningen på området ikke er
entydig.
"Men spørg enhver lærer eller forældre om ikke, der er bedre
undervisning, når der er færre elever. Det siger jo sig selv.
Selvfølgelig har en sparredagsorden konsekvenser, og det er
forfriskende at se nogen gå op imod den", siger hun til
folkeskolen.dk.
Hun peger desuden på andre fordele ved en lavere
klassekvotient.
"Færre elever i klassen ville give helt andre muligheder i forhold
til for eksempel inklusion, så der kan være flere gevinster, også
økonomiske, som Cevea ikke har taget højde for i deres analyse",
siger hun.
MERE OM EMNET