»Det er ikke for at lyde ond, men jeg kunne meget bedre lide det fag end alle de andre«

Tre elever taler ud om at have Thomas Blachman som gæstelærer i faget kreativitet og ideudvikling.

Publiceret
Frederikke Olsen, 8. klasse
Julius Hansen, 8. klasse
Sofie Andersen, 8. klasse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blachman sætter skolen fri

Den mærkeligste ide

»Det er ikke for at lyde ond, men jeg kunne meget bedre lide det fag end alle de andre fag. Vi lavede mere, og i stedet for at sidde og høre på læreren fik vi lov til at udfordre os selv. Vi var hele tiden i gang. Det er helt klart sjovere at lave nogle forskellige ting og bevæge sig end at sidde ned og høre om noveller.

Projektet er det mest nervepirrende, jeg nogensinde har været med til. Vi ville gerne lave den perfekte skole. Den skole, vi godt kunne tænke os, hvor man er meget mere ude og kun har ét fag om dagen. Fagene bliver meget hurtigt kedelige, når man bare sidder inde i klassen. Vi fik en ide til en skolebus, der så kører ud i for eksempel en skov, og hvis man så har dansk, så kan man finde nogle ting i skoven, man skal skrive et eventyr ud fra. Jeg tror, det er den mærkeligste ide, jeg nogensinde har fået.

Jeg bruger de ting, vi lærte, når jeg skal fremlægge. Forleden skulle jeg fremlægge, men jeg startede med at være helt blank. Så prøvede jeg med nogle af de øvelser, som vi lærte, og det lykkedes«.

Frederikke Olsen, 8. klasse

Glad for et 4-tal

»Vi lavede en masse forskellige ting. Vi klippede ud af magasiner for at finde nogle ord og ting, vi godt kunne lide. Så skulle vi lave en database af emner, der interesserer os, og undersøge dem på internettet. Til sidst skulle vi så lave et projekt sammen, som vi skulle præsentere.

Det var et fedt fag, fordi det var så anderledes. Jeg har lært en masse nye ting af at have faget. Jeg synes, det ville være et rigtig godt fag at have i skolen. Hvis man kunne gøre det mere, så kunne alle få nogle nye ideer og udvikle sig til det, de gerne vil, i stedet for hele tiden at tænke på 12-taller. Så kunne man prøve at få et 4-tal, men stadig være glad for det, fordi man har prøvet noget nyt. Det tror jeg ville være rigtig godt«.

Julius Hansen, 8. klasse

En regnbue i hjernen

»I det sidste projekt lavede vi en tegneserie. Det var faktisk Thomas Blachman, der fik ideen, fordi jeg rigtig godt kan lide at tegne, og Tobias havde en masse gode ideer til en historie, så derfor foreslog Blachman, at vi lavede en tegneserie.

Vi besøgte en tegneseriebutik for at fortælle dem om vores ide til tegneserien og vise skitsen, og de fortalte os om, hvordan man laver gode tegneserier, og hvordan vi kan videreudvikle på vores ideer.

Mens vi arbejdede med tegneserien, sagde min mor til mig, at det lignede, at der var en regnbue, der var eksploderet i vores hjerner. Da Thomas Blachman var på besøg hjemme hos mig, sad han bare i min kontorstol på mit værelse, mens vi snakkede om tegninger. Det var slet ikke mærkeligt«.

Sofie Andersen, 8. klasse