Autisme-spektret
0   2

Fire trin kan få elever med skolevægring tilbage i skole

Skolevægring er udtryk for, at eleven har en række udfordringer i sin hverdag, som han eller hun ikke har de nødvendige resurser til at håndtere. Men da en lang række forskellige faktorer over tid kan spille ind i udviklingen af skolevægring, kan det være vanskeligt at afklare, hvad der er den bagvedliggende årsag, skriver Maria Hussak Knudsen og Simon Østergaard Møller fra Metodecentret på denoffentlige.dk. De har gennemgået litteratur på området og kan se, at en del elever med skolevægring er sensitive overfor uforudsigeligheder i skolen, hvorfor skolevægring ofte bryder ud i forbindelse med skole- eller klasseskift. Litteraturen peger på fire parameter, som øger muligheden for at behandlingen af skolevægring fører til en mere stabil skolegang: Tidlig indsats, grundig udredning, tidlig og gradvis genoptagelse af skolegang og inddragelse af familie og netværk.

 

Artiklen fortsætter under banneret

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.186 andre er allerede tilmeldt
Få mere specialpædagogik

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk for specialpædagogik?

Tilmeld dig på netværket og få en mail hver anden uge med alt det nyeste.

Netværket Specialpædagogik