Skolepsykolog/PPR
14   14

DPU-rapport: Ikke nødvendigt at genindføre cand.pæd.psych.-uddannelsen

Det er ikke et problem for opgaveløsningen på de kommunale PPR-kontorer, at der ikke længere uddannes cand.pæd.psych.'er, de tidligere skolepsykologer. Det konkluderer en ny rapport fra Aarhus Universitet.

"Det har igennem en del år været diskuteret, om der skulle oprettes en ny uddannelse til erstatning for cand.pæd.psych.-uddannelsen, men den her kortlægning slår fast, at det ikke er nødvendigt for moderne PPR-virksomhed",  siger afdelingsleder Anne Maj Nielsen, Afdelingen for Pædagogisk Psykologi på DPU, Aarhus Universitet.

Dansk Center for Forskningsanalyse ved Aarhus Universitet har udgivet en 'Kortlægning af kompetencebehov i PPR i danske kommuner', som bygger på fokusgruppeinterviews med psykologer, konsulenter og ledere fra PPR samt skole- og dagtilbudsledere fra seks kommuner. 

Rapporten understreger behovet for, at de ansatte i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kan arbejde med inklusion og fællesskaber. Før 2004 kunne lærere og pædagoger videreuddanne sig til skolepsykologer, cand.pæd.psych.-uddannelsen, og siden dengang har de kunnet læse cand.pæd. i pædagogisk psykologi, der ikke giver autorisation som psykolog. Men ifølge rapporten dækker cand.pæd. i pædagogisk psykologi sammen med de kliniske psykologer fra universiteterne, cand.psych.'erne, kompetencebehovet. I rapporten siger en skoleleder dog om de kliniske psykologer:

"... der er også nogle, der er meget kliniske, der er på rigtig, rigtig hårdt arbejde, hvor man oplever et halvt år, hvor de stort set ikke er i stand til at byde ind på et møde. Og der mærker man jo så også det fravær fra sparring, der så må blive i den her. Så det er vidt forskelligt, og jeg tror ikke kun det handler om personlighed. Jeg tror i allerhøjeste grad også at det handler om, hvad de har med sig fra universiteterne".

Artiklen fortsætter under banneret

DPU-uddannede udfylder en rolle

"Kandidaterne i pædagogisk psykologi udfylder i dag en vigtig rolle i PPR. Deres kompetencer er værdsatte som en del af en samlet indsats, hvor der er brug for forskellige specialistkompetencer," siger Anne Maj Nielsen. 

"For eksempel er indsigt i det pædagogisk-didaktiske arbejde med inkluderende læringsmiljøer i skolen vigtigere end nogensinde. Her har de PPR-medarbejdere, der har en baggrund som lærer eller pædagog supplereret med en kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi, en fordel, fordi de kan rådgive om og tilrettelægge konkrete pædagogiske strategier i klasserummet", siger Anne Maj Nielsen.

For hende er det vigtigste, at der er et godt samarbejde mellem medarbejderne med cand.psych.-uddannelsen og medarbejderne med kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.445 andre er allerede tilmeldt