Det kræver ikke længere en kopimaskine, men blot et par klik med musen at komme til at krænke ophavsretten som lærer.

Læringsplatforme: Lærere risikerer at krænke ophavsretten

Lærerne skal dele forløb på de digitale læringsplatforme, og det giver en hidtil uset risiko for at komme til at krænke andres ophavsret. Forlag, DLF og læringsplatformsfirmaer efterlyser en fælles løsning. KL og Copydan er i dialog.

Publiceret

FAKTA: COPYDAN TEKST & NODE

Copydan Tekst & Node har eksisteret siden 1980 og erejet af dem, der skriver og udgiver tekster og noder. Bestyrelsenbestår af danske udgiverorganisationer, forfatterforeninger,journalistforbund, illustratorer og musikorganisationer.

Kulturministeriet har godkendt Copydan Tekst & Nodesom forvaltningsorganisation, der kan indgå aftaler om kopiering påvegne af både forfattere og udgivere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"En gråzone".

Sådan beskriver Hanne Salomonsen den nuværende situation om ophavsretsregler på de digitale læringsplatforme, som alle skoler har skullet tage i brug i dette skoleår. Hun er direktør i Gyldendal og bestyrelsesformand for Copydan Tekst & Node, der varetager ophavsretbeskyttelse for forfattere og musikere,

I kravspecifikationerne for læringsplatformene står, at de undervisningsforløb, lærere lægger ind, skal kunne knyttes direkte op på digitale læringsresurser. Der er også specificeret, at man skal kunne flytte sine undervisningsforløb fra én læringsplatform til en anden i forbindelse med skift af læringsplatform eller deling af forløb mellem skoler.

Men hvad hvis man som lærer deler med kolleger, der ikke har adgang til samme digitale læringsresurser som en selv? Eller hvis man flytter job fra en skole, der for eksempel abonnerer på Gyldendals portaler til en, der har licens til at bruge Clio Online?

"Der er intet problem, hvis man nøjes med at linke til materiale i digitale læremidler. Så får man ikke adgang, hvis ikke man har den korrekte licens. Men man kan som lærer komme til uforvarende at krænke ophavsretten, hvis man i stedet kopierer tekst eller andet ind i selve forløbet på læringsplatformen", siger Hanne Salomonsen.

"Så vil materialet kunne tilgås af folk, der ikke har de rigtige licenser, ligesom man selv bryder loven, hvis man fortsætter med at bruge materialet, efter man er skiftet til en skole, der ikke har abonnement".

Ikke taget højde for ny digital virkelighed

Direktør i brancheforeningen Danske Forlag Christine Bødtcher-Hansen understreger, at den aftale, Copydan har lavet med alle skoler, giver ret til at anvende hvad der svarer til 20 normalsider af et undervisningsmateriale som tekst i selve forløbet - også selv om man ikke har licens til at bruge det.

Hun mener dog, at læringsplatformene skaber en ny situation, der ikke er taget højde for.

"Copydan har tidligere været ude på skolerne for at registrere omfanget af kopiering, så de aftaler, der bliver indgået, står mål med virkeligheden. Nu foregår kopieringen bag et password på en platform, som Copydan ikke har adgang til", siger hun.

Derfor er der behov for, at udbyderne af platformene tager et ansvar for at registrere kopieringen. Og de bør også tage ansvar for at sørge for, at systemerne i brugssituationen advarer lærerne, hvis de er ved at begå copyright-brud, mener Christine Bødtcher-Hansen.

"Når lærerne er forpligtet til at bruge platformene, har de i udtalt grad et behov for at få en tydelig viden om, hvordan man agerer lovligt på dem", siger hun.

Hun kalder derfor på en dialog mellem udbyderne af læringsplatformene, DLF, forlagsbranchen, Copydan og KL.

"Det er helt oplagt, at KL også må tage et medansvar for, at vi finder en løsning. Vi har hele tiden som branche kaldt på, at man skulle tænke ophavsret ind i løsningen, men det har virket som om, at der primært har været fokus på den tekniske del af projektet".

Debat: Læringsplatforme og portaler 

Links i forløb skal skiftes ud

Stifter af og direktør for Meebook Søren Adolph bekræfter, at man som lærer ikke kan fortsætte med at bruge sine forløb, hvis man på grund af jobskifte eller andet ikke længere har adgang til de samme digitale læremidler, hvis ikke man skifter links i sine forløb ud med links til tilsvarende materialer, man har adgang til i stedet for.

"Det er det samme som at skifte fra ét bogsystem til et andet. Der kan man genbruge grundlæggende didaktiske overvejelser, men jo heller ikke nøjagtig de samme forløb", siger han.

Han understreger desuden, at Styrelsen for It og Læring (Stil) har udviklet en database over licenser, som leverandører af læremidler og platforme netop har fået adgang til.

"Det betyder, når det er implementeret, at en lærer simpelthen ikke kan finde forløb, der indeholder links til materiale, som hun ikke har adgang til, når hun søger på platformen. De bliver automatisk sorteret fra", fortæller Søren Adolph.

Han fortæller desuden, at Meebook har aftalt med Copydan og flere forlag om, at hvis de opdager brud på deres copyright, så kommer de til Meebook, der så lukker for adgangen og beder læreren om at fjerne de ophavsretbeskyttede elementer af forløbet.

"Vi er i fem år ikke blevet kontaktet én gang angående materiale, der ikke overholder ophavsretten på vores platform", siger han.

Forlag: Lærere kopierer ulovligt 

 

 

Lærerne kan komme i klemme

Gyldendal-direktør Hanne Salomonsen er ikke bekendt med, at sådanne aftaler eksisterer, men hun mener ligesom Christine Bødtcher-Hansen, at der er brug for at relevante parter sætter sig sammen og reder trådene ud.

"Det er ikke muligt for os som forlag at holde øje med, om overtrædelser finder sted. Derfor må vi sætte os sammen og finde en af de pragmatiske løsninger, vi er så gode til i Danmark, på, hvordan man kan undgå, at den uforvarende ulovlige kopiering finder sted", siger hun.

"Vi kender lærerne som pålidelige, ærlige og ansvarsfulde mennesker, men de er ofre for, at strukturen omkring ophavsret, når man flytter over på en elektronisk platform, ikke er tænkt igennem fra start. Vi kan ikke af den grund blankt afvise, at vi vil forfølge et groft brud på ophavsretten. Det må bero på en konkret vurdering. Men jeg synes i virkeligheden, det er vigtigere, at man får styr på gråzonen end at snakke om, hvem der kan komme i klemme i den", siger hun.

Både DLF, Meebook og KMD, der står bag den udbredte læringsplatform MinUddannelse, bekræfter over for folkeskolen.dk, at de vil tage imod en invitation til at mødes. Udbyderne af læringsplatformene oplyser desuden, at lærerne i systemet bliver gjort opmærksom på, at de skal tage højre for ophavsret, når de laver eller anvender et forløb. I MinUddannelse lyder det i en boks:

"Bemærk at indholdet i dette forløb kan være underlagt licensregler og copyrightbeskyttelse. Det er dit ansvar som bruger af forløbet at sikre dig, at du har ret til at bruge indholdet i dette forløb. Vær særlig opmærksom på PDF-dokumenter, der er vedlagt forløbet".

Dialog mellem KL, Copydan og Stil

Direktør i Copydan Tekst & Node Anders Kristian Rasch oplyser til folkeskolen.dk, at organisationen i første omgang har været til møde om problemstillingen med Styrelsen for It og Læring, og at det har ført til, at KL er blevet kontaktet.